(M) Spindel
För min del blir det tyvärr en liten sågning, som dock mest har att göra med tekniska aspekter. Kompositionen är okej, och ljuset hade givit förutsättningar för en klart bättre bild än det nu blev, så jag tänkte fokusera på det tekniska i min kritik.
För det första har en stor del av spindeln samt ena bladet i förgrunden blivit utfrätta, alltså nyanslöst kritvita. Till viss mån kan det vara svårt att undvika, men denna bild hade troligtvis vunnit mycket på en klart svagare exponering. Jag ser i Exif att du använt autoläget på kameran, (gröna rutan?), och inställningarna kameran valt är ISO 1600, f/5 och 1/500s slutartid. I det här läget hade du fått en klart bättre bild om du ställt in kameran åtminstone delvis manuellt. Minskad exponering hade du i första hand gjort genom att minska på isotalet, samt, om du använt ett halvautomatiskt läge (t.ex. A), negativ exponeringskompensation på gissningsvis mellan 1 och 2 steg.
Det höga isotalet gör att det dynamiska omfånget kameran kunnat registrera har minskat klart, vilket i praktiken gör att ljusa partier blir lättare utfrätta än annars, skärpan och detaljåtergivningen försämras och brusmängden ökar. Det är värt att undvika förhöjt iso så långt det går, alltså.
Bilden hade vidare mått bra av en lite mindre bländare, för att ge ett större skärpedjup. Kanske f/8 hade varit lämpligt. Här kunde du också möjligtvis ha kunnat använda en längre slutartid, för att kunna minska på bländaren och isotalet. Jag ser dock att du använt en ganska lång brännvidd, 230mm, vilket gör 1/500s rätt lagom, men har du stabilisator i objektivet hade troligtvis 1/125 eller t.o.m. ännu längre tid funkat bra då motivet knappast rörts väldigt snabbt.
Då bilden med en svagare exponering blir avsevärt mörkare, så kan man behöva bildbearbeta den lite mer, främst genom att lyfta skuggorna en aning. Är bilden tagen på lågt iso går det ofta riktigt bra att göra det, men det blir svårare att göra med bra resultat ju högre iso man använt.
---
Det var en del tankar som förhoppningsvis hjälper dig framåt mot tekniskt bättre bilder. Testa gärna fota insekter på nytt (med solblänk på) med inställningarna jag rekommenderar och se hur det blir. Lycka till! 🙂
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus