Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 774 ggr
Zaviie
0

Vad är fel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.

Jag skulle behöva lite hjälp med vad som är fel på min kamera/objektiv.

Jag har en Nikon D3100 och objektivet AF-s nikkor 50mm 1.18G
Det har alltid varit så simpelt att om bilderna blir suddiga så blir dom suddiga helt enkelt och skarpa bilder har alltid varit skarpa, även när man zoomar in.
Men nu har det hänt något, ALLA bilder är pixliga/smetiga och fokusen verkar inte alls fungera har då även provat att fota medans kamran ligger stabilt på ett bord. Provat på både rörliga och stilla motiv, i mörker, ljus, skugga sol. Automatiska inställningar och helmanuell och halvmanuellt, ingen skillnad.

Har återställt inställningar och rengjort bildsensorn via menyn, rengjort lins.

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Paltn
0

Skulle tro att just denna bild iaf är "smetig" pga att du kör iso-3200.

Med det isotalet så finns det ingen kamera (ännu) som fixar skarp kvalitet i sådan beskärning som du gjort här.

// Paltfan

Zaviie
0

.

Zaviie
0

.

Paltn
0

Också hög iso

2800

Testa kör på iso 100 (eller 200 ifall det är d3100 minimum)
Så ska du se på skarpa pix =)

// Paltfan

Zaviie
0

Men hur funkar det då, för jag har ison inställd på 100 enligt kameran? 🤔

Zaviie
0

hmm kan det vara så enkelt att den hade valt högsta isokänsligheten 3200? brukar ha den på 600, måste prova 😃

Paltn
0

Säker du inte har auto-iso?

Den nedre bilden har iso 100, men du har 1/30 slutartid vilket är ganska långsamt, och troligen därför bilden är lite oskarp, helt enkelt lite skak som göre.

Sen bilden på den vita hunden så är iso på 2800 och slutartiden 1/500 vilket är mycket snabb slutartid och troligen därför kameran vill ha iso 2800 för att klara det lilla glappet ljusinsläpp.

// Paltfan

Paltn
0

Tycker du ska testa köra fast iso 100, sedan experimentera med slutartid och bländaröppning tills du har full koll på vad dessa ger i olika ljusmiljöer.

Efter du bemästrar det så kan du börja tjuva med iso och ta dig hjälp av det.
Med nikon d3100 rekommenderar jag dig dock inte att passera 800 i iso om du inte absolut måste.

// Paltfan

Inkanyezi
0

Din kamera är fabriksinställd för att ändra ISO om det behövs för att den ska exponera enligt ljusmätaren, och det gör den också om man ställer manuellt.

De här bilderna är tagna i väldigt svagt ljus, och då ställer kameran upp ISO till väldigt höga värden som resulterar i en del brus. Dessutom har du tagit med stor bländaröppning, och då blir det, utöver mycket kort skärpedjup, mindre skarpt än när man kan blända ner lite grann. Bästa skärpan med det här objektivet får man vid ungefär f/5,6.

Så summan av suboptimala förhållanden vid fotograferingen är att det blir både brusigt och oskarpt. Skärpan kan i viss mån fixas i efterbehandlingen, eftersom det går att höja kontrasten, men kamerans AF fungerar bäst för f/5,6 och mindre öppningar, och den är inte gjord för f/2. Den kan hamna fel av det enkla skälet att den inte har så stor precision som krävs.

Som flera har nämnt är bästa sättet att komma ifrån höjt ISO att koppla ifrån Auto-ISO, vilket man kan göra i menysystemet. Då blir ISO det man själv ställer in. När ljuset är så pass svagt kan man knappast få särskilt skarpa bilder ändå, men om man tar manuellt kan man bestämma hur mycket man ska exponera. Så länge Auto-ISO är på ser det ut som om kameran underexponerar bilder tagna med manuella inställningar lite grann. Om man exponerar lite mer, får man mindre brusighet i bilden. Det handlar om ganska lite underexponering, och för bästa resultat bör man också göra sina bilder från RAW under de här förhållandena.

Din kamera fungerar troligen som den ska.

JazzBass
2

Kan bara konstatera att det nästan är sjukt hur bra kvalitet de senaste kameramodellerna levererar på höga iso som 2800 och 3200. Fullt användbara bilder. 🙂 Inte behöver man bry sig så värst mycket om brus i bilder rent allmänt, det är inte den tekniska kvaliteten som gör bilder bra eller dåliga, utan helt andra saker.

Men, förstås får man renare och potentiellt skarpare resultat om man använder lägre iso. Det är dock inte alltid möjligt, om ljuset är begränsat. Skarpare blir det inte heller alltid, snarare är det risk att det blir tvärtom om man tvingas använda så lång slutartid att man får oskärpa av den anledningen, antingen rörelse- eller skakoskärpa.

Det stämmer det som Inkanyezi säger, att ditt objektiv är skarpast på f/5,6. Men skärpan är verkligen inte fy skam heller på f/1,8, och det är nog ingen som kommer att klaga på skärpan på någon bländare alls, om bilden inte lider av rörelse- eller skakoskärpa, för kort skärpedjup eller felplacerat skärpeplan. Dessutom, redan det att man fotar handhållet ger en viss mängd oskärpa, om man inte använder jättekorta slutartider (typ 1/1000s eller kortare) eller använder blixtljus som huvudljus. En viss nedbländning är dock ofta att föredra, då det ger lite bättre kontrast och skärpa.

En annan sak som påverkar skärpan i högst väsentlig grad är efterbearbetningen: Grundskärpning, kontrastkurvor, brusreducering, efterskärpning osv. Det är viktigt att skärpa bilder rätt och undvika kraftig brusreducering för att få bästa möjliga skärpa. Efterskärpning, efter förminskning till lämplig visningsstorlek, är väldigt viktigt för att bilder man ser på skärmen (eller utskrivna för den delen), ska se så skarpa ut som möjligt.

Jag tycker det är lite olyckligt att Nikon väljer att ha auto-iso påslaget som standard, speciellt då man kan ställa in ett visst isotal även om man har autoiso påslaget i en annan menyinställning. Jag har på forumet här sett otaliga exempel på personer som trott de använt iso 100 när kameran de facto använt avsevärt högre iso, och det verkar vara det som hänt här också. Dessa personer har inte bara fått brusiga bilder, de har också hindrats av kameran från att lära sig hur exponering fungerar, eller helt enkelt lärt sig fel, i och med att kameran "räddar" varje bild. Att exponera rätt innebär att man ställer in en väl avvägd kombination av bländare, slutartid och isotal, så att bilden blir så som man vill ha den. Fel inställningar ger för mörk eller för ljus bild, eller suboptimal skärpa.

Gillar för övrigt bilden på den ljusa hunden väldigt mycket. Fint fotat! Tummen upp (trots autoiso 🙂).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Zaviie
0

Tack så hemskt mycket för alla svar!  Jag lär mig massor och mer hoppas jag att det blir. nu när jag dragit ner högsta isokänsligheten, så funka isotalet på alla manuella lägen. Toppen! 🙂 Har inte haft möjlighet att prova någon mer tidig morgon ännu, men det kommer säkerligen :)

Zaviie
1

🙂

Zaviie
0

🌺
På denna känns det som att jag fick till en bra skärpa, dock inte den typen av bilder jag vill fota med samma magiska dimma + ljus som morgonbilderna, men jag får lära mig och leva med lite smetigt 😉

Zaviie
0

🐱