Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 347 ggr
Ellen10
0

40, 35 eller 50mm?

Hej! Jag är ute efter ett nytt objektiv. Jag är intresserad av Canon EF 40/2.8 STM, Canon EF 35/2 IS USM eller Canon EF 50/1.4 USM. Jag fotograferar med en Canon EOS 7D. Jag har i nuläget ett 50mm f/1.8 II. 

Jag har många gånger tyckt att jag har kommit för tätt in på när jag fotograferar med mitt nuvarande objektiv. Så det skulle vara skönt med lite mera vidvinkel, men då är frågan om 35mm är för långt ifrån om man ska fota vanliga vardagsbilder osv. Därför började jag titta på 40mm. Jag vet att det är gjort för att filmas med men det är inte det jag tänker göra. Har också läst att autofokusen kan krångla på den.

Hur är skillnaderna mellan mitt 50/1.8 jämfört med dessa andra om man bortser från hur många mm det är?

//Ellen

[Teddies matte]
0

Då skulle jag satsa på 35:an om jag var du. 50/1.4 är riktigt bra det också, i samband med kamerabyte böt jag också ut min 50/1.8 II mot 1.4:an, skillnad märker jag och så är ju byggkvalitén mycket bättre också. Men vill du inte komma så nära så är 35:an ett bra val, du lär nog bli mycket mer nöjd med 35:an än 40-objektivet.

Ellen10
0

#1 Vad är det för skillnad du har märkt mellan 50/1.4 och 50/1.8? Är faktiskt mer sugen på 1.4:an tror jag. Jag har otroligt svårt att bestämma mig. Först var jag helt inne på den men då vill jag ju märka skillnad mellan den och 1.8:an. Annars är det ju ingen mening lixom.

//Ellen

[Teddies matte]
0

#2 Snyggare bokeh och kvalitén överlag. Vet inte om det bara var min 1.8 glugg som var på det viset, har dock haft 2 och båda var likadana, de hade lite svårt med fokuseringen mellan varven, har inga sådana problem med 1.4:an. 1.4:an går också tystare än 1.8:orna gjorde. Och så byggkvaliten förstås, den är ju mycket bättre hos 1.4:an.

Inkanyezi
0

Det är precis de saker som Teddies matte nämner, framför allt att det är ett mer stabilt bygge. Jag tycker egentligen inte att det är särskilt snygg bokeh hos något objektiv av Gauss-typ, men smaken är som baken. Om man är ute efter snygg bokeh, finns det några objektiv, som har utpräglat fin bokeh. 85/1,8 är ett, men lämpar sig bättre för fullformat. I min smak är det aningen för långt för cropformat-
http://www.bobatkins.com/photography/reviews/canon_ef_85mm_f18_review.html