Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1352 ggr
Jojsan
0

Vit studiobakgrund

Jag tänkte köpa en vit studiobakgrund för att fota helkroppsbilder. Jag är helt nybörjare när det kommer till studiobakgrunder och ställningar och sånt så jag vet inte riktigt vad jag ska köpa. Jag tror att jag vill ha bakgrunden av papper eftersom det inte blir skrynkligt och det blir en fin övergång till marken. 

Ni som kan det här, kom gärna med tips om nackdelar och fördelar med olika slags bakgrunder och ställningar samt vars man hittar dem.

Inkanyezi
0

Vitt papper är helt okej om du vill ha en relativt flexibel bakgrund. Man kan belysa den med färgat ljus för att sätta färg på den, bara man skärmar av det färgade från den som ska fotograferas.

Ett särskilt problem när man tar helkropp är skuggorna. När man sätter ljus brukar man i stort sett alltid ha mer än en lampa, vilket innebär att det blir flera skuggor åt olika håll. De syns inte mot bakgrunden om det är hyggligt avstånd dit och man har diffust ljus, men nere vid fötterna blir skuggorna ofta rätt tydliga och ganska förvirrande då de pekar åt olika håll.

Det är i stort sett omöjligt att belysa en pappersbakgrund så att man inte får skuggor vid golvet, och om man vill ha bakgrunden helt jämn, måste man ta till knep för att åstadkomma det. En metod som har använts länge är att ha en plattform som är lite upphöjd och täckt med vitt plexiglas eller klart med vitt papper under. På plattformen ställer man modellen, och belyser bakgrunden så att den speglas i plattformen. Då kan man få helt sömlös och skuggfri bakgrund. Modellens ben kommer då att speglas lite i plattformen, och det brukar bli snyggt.