Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1352 ggr
Jojsan
0

Vit studiobakgrund

Jag tänkte köpa en vit studiobakgrund för att fota helkroppsbilder. Jag är helt nybörjare när det kommer till studiobakgrunder och ställningar och sånt så jag vet inte riktigt vad jag ska köpa. Jag tror att jag vill ha bakgrunden av papper eftersom det inte blir skrynkligt och det blir en fin övergång till marken. 

Ni som kan det här, kom gärna med tips om nackdelar och fördelar med olika slags bakgrunder och ställningar samt vars man hittar dem.

Inkanyezi
0

Vitt papper är helt okej om du vill ha en relativt flexibel bakgrund. Man kan belysa den med färgat ljus för att sätta färg på den, bara man skärmar av det färgade från den som ska fotograferas.

Ett särskilt problem när man tar helkropp är skuggorna. När man sätter ljus brukar man i stort sett alltid ha mer än en lampa, vilket innebär att det blir flera skuggor åt olika håll. De syns inte mot bakgrunden om det är hyggligt avstånd dit och man har diffust ljus, men nere vid fötterna blir skuggorna ofta rätt tydliga och ganska förvirrande då de pekar åt olika håll.

Det är i stort sett omöjligt att belysa en pappersbakgrund så att man inte får skuggor vid golvet, och om man vill ha bakgrunden helt jämn, måste man ta till knep för att åstadkomma det. En metod som har använts länge är att ha en plattform som är lite upphöjd och täckt med vitt plexiglas eller klart med vitt papper under. På plattformen ställer man modellen, och belyser bakgrunden så att den speglas i plattformen. Då kan man få helt sömlös och skuggfri bakgrund. Modellens ben kommer då att speglas lite i plattformen, och det brukar bli snyggt.

Den här metoden, som jag vet har använts i mer än femtio år, har det amerikanska patentkontoret nyligen godkänt ett patent på för Amazon. Uppenbart har de inte kläm på vad som är känd teknik. Och jag undrar väldigt mycket varför Amazon lade in ansökan om patent. Det allra märkligaste är dock att det godkändes.
http://www.techdirt.com/articles/20140507/04102327144/us-patent-office-grants-photography-against-white-background-patent-to-amazon.shtml

Någon som vill söka patent på hjulet?

Jojsan
0

Okej, vad intressant! Det är sånt man inte tänker på när man inte kan så mycket. 

Har du några förslag på vars jag kan köpa pappersbakgrunder och ställningar för ett bra pris?

Jojsan
0

Tanken är att jag skulle hinna köpa bakgrunden innan jag ska fota på ett bröllop om några veckor. 

Har ingen några tips om var jag ska hitta det jag söker?

Jojsan
0

Är denna ställning med papper något som någon här testat och kan säga något om? 

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=B1313&infArtnr=LA-9001&flik=sc5

Inkanyezi
0

Jag har inte provat just den, men jag har använt liknande. För att den ska fungera bra bör man tynga ner fötterna. Enklast om man har en sandsäck formad som en orm och lägger runt. Det är ganska lätt att sy en sån.

När man drar ut papperet är det ganska stor risk att ställningen välter, och det är därför det är bra att ha tyngder vid fötterna. Man måste också ha något sätt att stoppa pappersrullen från att fortsätta rulla ut allt papperet. Jag använde klämmor av den här sorten: http://lltrot.jetshop.se/klamma-stor-p-1388-c-147.aspx  Det finns ställningar som har broms för pappersrullen också.

Om man har en fast studiolokal är det enklare att ha väggfästen för bakgrundspapperet. Det är betydligt mer stabilt.

Jojsan
0

Tack för svaret, det var precis sånt jag ville veta! :)