Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 340 ggr
Leritza
0

Skaffa ny (mindre) kamera eller ej

Hejsan

Har på senaste tiden gått och funderat på att skaffa en ny mindre kamera. Mest för att ha med mig något mer än iphonen att fotografera med när jag inte orkar (eller vill) ta med systemkameran. Har visserligen en canon ps s95 för det men insett att den är så "tråkig" att fotografera med så den får mest stanna hemma.

Det jag skulle vilja ha om jag skaffar ny kamera. Är hyfsat bra bilder i dåligt just och möjlighet till manuella inställningar.

Någon fast budget till kamera har jag just nu eftersom jag inte bestämt mig för vad jag vill ha.

Så är det någon som har lite tips på hur jag ska göra motas gärna

JazzBass
0

Kanske en Nikon 1? Ger bra kvalitet i litet format, perfekt mellanting mellan fullstor systemare och liten kompaktkamera. 🙂 Jag är riktigt nöjd med min Nikon 1 S1, speciellt i kombination med objektiven 18,5/1,8 och 10/2,8.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MagArne
0

Vad har du för systemkamera? Har du extern blixt till den?

Själv har jag en stor Nikon D300 med SB400 samt SB910 blixt

Som kompaktkamera kör jag med en Nikon P7100 som jag sätter min lilla SB400 på. Canon har ju snarlik motsvarighet med deras G-serie.

Ja, sen finns det ju en uppsjö med andra kompaktarer som kanske är bättre än ovan nämnda men om man redan har passande tillbehör så bör de tas med i beräkningarna.

Leritza
0

#1 Har kollat lite på den serien, hur är den i jämförelse med Nikons systemkameror (menyer, tillbehör och liknade).

#2 Har just nu en Nikon d7000, har en sb600 som jag knappt mins när jag använde senast (blixten alltså int kameran)

Jo tack att det finns en uppsjö av kompakter gör det inte enklare dock funderar jag på om det är faktumet är om det inte är kompakt kameror i allmänenhet jag finner tråkiga att använda eller om det är något annat som gör den kompaktkameran tråkig

JazzBass
0

#3 - Ganska annorlunda menyer faktiskt. S1 är lite i enklaste laget, så för en som är van med manuella inställningar skulle jag rekommendera nån lite mer avancerad modell. Man måste gräva i menyn för att ändra iso, till exempel, vilket är lite opraktiskt. Kvalitetsmässigt kan man förvänta sig ungefär 1/4-1/2 så bra kvalitet jämfört med D7000, baserat på sensorstorleken. (För mig som annars kör med en D700 fullformatkamera är skillnaden större, ungefär tre steg/8 ggr skillnad). Men det är en kompetent kamera med små objektiv, till skillnad från de flesta andra "små" kamerasystemen med bara kamerahuset i litet format. Och fastän kvaliteten inte är lika bra är det ofta ändå tillräckligt bra, men det beror lite på i hurdant ljus man fotograferar. Måste man höja iso mycket är 1-serien nog inget bra val. Men det är å andra sidan nästan ingen kompaktkamera heller i det läget.

Jag tror att det är den lilla sensorn i kompaktkamerorna som gör att du inte gillar dem - de ger skit kvalitet i förhållande till systemkameror  - oberoende hur många megapixlar tillverkarna skryter med att de har - och man har väldigt små möjligheter att få korta skärpedjup och knivskarp skärpa utom möjligtvis på lägsta iso. Nikon 1-sensorerna är åtminstone drygt dubbelt större och bättre än de flesta kvalitetskompakterna. En annan sak är att systemkameror reagerar direkt på avtryck, vilket kompakter sällan gör. De är irriterande långsamma för det mesta. 1-kamerorna är dock lika snabba som vanliga systemkameror i hanteringen och känns avsevärt bättre. En lite kul detalj men som är rätt onödig, är möjligheten att ta 60 bilder per sekund. I råformat. Det är inte illa. :-)

Här är lite bilder jag tagit med min S1: https://www.flickr.com/photos/magnusnordstrom/sets/72157644696744365/

Leritza
0

# Från dina bilder gör den väldigt bra i från sig. Att behöva leta i menyerna efter iso-inställningarna lät dock mindre trevligt dock är det väl en vane sak.

Plus är juh att den finns i rött (och rött är alltid läckert enligt mig) och verkar inte allt för dyr så man skulle nog kunna köpa till något mer objektiv eller nån annan trevlig pryl att ha till.

Får tänka lit vad som kan tänkas verka vettigt innan jag fattar beslut

Paltn
0

Kan rekommendera samsung nx300

Har själv köpt en sån och lagt min nikon d5100 på hyllan då samsungen utklassar den både i kvalitet och "fun-to-ride" =)

Inte så värst dyr heller, och det är en spegelfri systemkamera så du kan göra alla inställningar som på den du har.

// Paltfan

JazzBass
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 - Det att man måste gräva i menyerna efter iso tror jag gäller endast S-serien. Vet inte förstås utan att ha testat, men om inte V-serien har mer lättillgänglig isoinställning skulle jag vara mycket förvånad. Tror också J-serien har det.

Jag tycker den gör mycket väl ifrån sig. Märk dock alla bilder jag lagt upp (utom en som är tagen i beckmörker på iso 1600) är tagna på låga isotal. Tog nyss en bild i rummet på iso 800, ska se om jag får upp den hit också (nätet krånglar här hemma idag…)

Kan vara värt att påpeka att alla bilder jag lagt upp (oberoende av kameramodell) har jag tagit i råformat och bearbetat i Lightroom. Men den tar också bra jpegbilder tycker jag, så länge man exponerar rätt.

Edit: Nu är en förminskad version av bilden jag tog bifogad. Tagen på iso 800, men jag drog upp exponeringen 0,75 steg i LR så det motsvarar ca iso1400 eller nåt ditåt. I nästa inlägg kommer en fullstor men komprimerad version istället.

JazzBass
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är fullstora men komprimerade varianten av bilden i förra inlägget.

Här ser man förresten på samma gång också vinsten med att förminska och efterskärpa en bild innan man lägger upp den på nätet.

Edit: Det var inte heller en fullstor version, provar på nytt…

Edit2: J***a internetanslutning… men borde funka nu iaf.

Leritza
0

Tackar för testbilden.

Första tanken ge mig bassen, andra inte så farligt brus speciellt int om man zomma ut så den gick att se någorlunda vettigt på skärmen. Då jag inte är den som skriver ut så mycket eller lär göra nå jätte utskrifter lär juh int det vara nått större problem.

hmm ny tanke läga runt 2000 eventullet 3000kr på kamera sen köpa en billigre bass istället kanske vore det bästa. (även om jag int lär komma ihåg ett enda ackord)