Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 370 ggr
Nicolew
0

Ny systemkamera, hjälp!

Jag har bestämt mig för att införskaffa en ny systemkamera som jag i största del kommer fota mina hundar och hundsporter med. 
Vad rekommenderar ni att jag ska leta efter i en kamera? Jag vill ju som sagt kunna fånga snabba rörelser osv.

Hur viktigt/mycket betydelse har ett bra objektiv på en skala 1-10?

Tacksam för svar!

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

JazzBass
0

Det viktigaste är att förstå sig på kameran och dess autofokus. Men nån semiavancerad kameramodell skulle jag rekommendera, typ nån i Nikon D7000-serien eller Canon 60/70D. Dock är det också viktigt, då det gäller snabbare sporter, att objektivet är kvickt i fokuseringen, annars hjälper det inte speciellt mycket att ha världens bästa autofokus. En kedja är inte starkare än svagaste länken.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Schnauzertik
0

Jag har blivit positivt överraskad av Sony A6000.

Mycket snabb autofokus, följande fokuset funkar mycket bra och seriebildstagningen är snabb 11bilder/sekund. 

Till och med med mitt gamla kitobjektiv som jag har kvar från NEX3 presterar den, fast det ska jag nog byta mot något bättre för att höja bildkvalitén.

Liten och bekväm att bära och med många funktioner

Nackdelen med den kameran är att det kan vara svårt att se bilden på skärmen om det är ljust men det finns ju också EVF sökare som är det jag föredrar i de flesta fall. 

Likaså är utbudet av objektiv än så länge begränsat, man kan iofs med adapter använda objektiv från andra håll men frågan är om AF blir lika snabbt då, i en del fall funkar det inte alls.

Värd för Pensionärer

Nicolew
0

Jag har ju en Nikon D70 i dagebs läge. Dock har jag hört att ett nyare/bättre objektiv inte kommer "rädda mig" då jag har en såpass gammal kamera. Men om vi säger på en ny kamera, vad ska man leta efter för objektiv? Är det märkes objektiven anpassat för det märket jag har på kameran då? Vet att det finns annat också. (Vet att nikon inte funkar till canon tex) :)

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

JazzBass
0

D70 är en lite gammal kamera förstås, men skulle nog kalla det ren BS att inte ett bra objektiv skulle ge den ett uppsving. Har du testat ett Nikon AF-S 70-300/4,5-5,6 VR? Om inte, gör det. Vad har du för objektiv i dagsläget?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

ALEVIUSS
0

Jag har just skaffat min första systemkamera nikon d7000. Kan säga att tyngden är en riktig nackdel :/ Tänkte inte på det så mycket innan mitt köp. Visst ville jag inte ha en plastig kamera men d7000 är ganska tung för mig med nätta händer och handleder.

[Teddies matte]
0

Vad är din budget?

Objektiven är viktiga, så satsa på något bra objektiv också, vad du skall välja beror ju på vad du är ute efter att fota, behöver nödvändigtvis inte vara kameramärkets egna. Själv har jag Canon EOS 70D som är en bra kamera för sportfoto. Nikon D7100 är lite liknande och kan också vara en idé att kolla på.