Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 524 ggr
monstermash
1

(M) Blommor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle gärna vilja ha lite kritik på dessa bilder! Vad kunde jag gjort bättre, vad är bra? Bilderna är lite redigerade, ökat skuggan på första bilden och ljusat upp blomman på andra bilden och lite mer skärpa, men inget mer.

1/80 sec, ISO 450
55 mm F/32

monstermash
0

1/80 s, ISO 360
55 mm, F/32 

Bilderna ser mycket bättre ut om ni klickar på dem ;)

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
ru4real
0

Tycker ettan var mycket bättre, 2'an hade en alldeles för rörig bakgrund. 

Annars, läs gärna denna tråd, tycker den knyter an lite faktiskt: http://foto.ifokus.se/discussions/53942f7ece12c448c0002a11-pens-kritik?discussions-1

Inkanyezi
0

(Kommentarerna #2 av Bildeffekt och svaret till den, #3 av monstermash, har jag städat bort från den här tråden. /Inkanyezi)

monstermash, bilderna är upplagda roterade 90 grader motsols. Det är något som händer när man tar bilder i höjdformat med kameran om man inte efteråt ser till att de blir rätt roterade i bildbehandlingsprogrammet. Det beror på att mjukvaran i webbläsare inte roterar enligt Exif, och de presenteras precis som de är upplagda, eftersom iFokus server inte gör någonting med bilden.

Om du vill att jag ska rotera bilderna du har lagt upp, så gör jag det, om du inte avsåg att de ska presenteras liggande.

Om din mjukvara inte varnar för roteringen, är det enklaste sättet att fixa det, att installera Irfanview om du har Windows, och där välja jpeg "lossless operations" på bilder som visas felorienterade och vrida dem till rätt orientering. Också Gimp kan göra det, vilket sker automatiskt om du väljer att de ska vridas enligt Exif och kryssar att inte fråga igen. Fördelen med att göra det i Irfanview är att det görs lossless, dvs bilden sparas inte om, utan bara dess huvud som anger roteringen.
Jag lägger upp den första bilden här roterad enligt Exif. gjort med Irfanview, vilket inte ändrar någonting i bilden annat än dess rotering:

monstermash
0

Vad konstigt, har verkligen för mig att jag fotograferade bilderna liggandes, det är åtminstone så jag laddade upp dem så det är inget som har blivit fel. Men tack för erbjudandet! :)