Tips på bra kamera
Hej! Ska snart uppgradera mig från en digitalkamera till en systemkamera och skulle behöva tips på prisvärda kameror. Vill helst ha en Canon, men inget krav. Har en budget på 4000:- ungefär men kan gå över den budgeten. Fotar väldigt mycket djur och blommor. Ibland även porträtt. Några tips på bra kameror?
En kamera som är riktigt bra trots att den är gammal är Canon 5D.
En fullformatskamera med några år på nacken men vilken bildkvalitèt!
Mitt lilla tips i djungeln av kameror.
MVH Julle - http://www.bildeffekt.se
Jag har en canon eos 600d som jag är helnöjd med! Prisvärd kamera som är en bra första systemkamera! :)
5D är nog inte ett dåligt köp om du har lite ambitioner. Den är långsam så det räcker och blir över med en autofokus som får en att hata livet från och till men beroende på vad man ska använda den till så kan den vara riktigt trevlig. Det är definitivt en roligare kamera att hålla i än en 600d. Betala inte speciellt mycket för den och kolla om spegeln är fixad annars kan du ha i åtanke att den kan få för sig att ramla av. Canon fixade det här gratis förut i vart fall men jag vet inte hur dom gör nu. Om det var garanti kvar på kameran eller ej var inget dom frågade efter utan ramlade spegeln lös så ordnades det.

Har du någon idé om varför du just vill ha en Canon?
Jag uppfattar svaren du hittills har fått lite grann som skämt, men jag har inte någon lust att driva med dig. Den som föreslogs är en stor tung kluns som faktiskt är riktigt bra, även om den har en hel del år på nacken.
Men jag tänker mig att det kan vara lite överkurs att ta över någons uttjänta proffskamera, och att du kanske hellre vill ha någonting som är lite smidigare i hanteringen och som kanske innehåller lite hjälpmedel för att lära sig. Där är senare års nybörjarmodeller, instegskamerorna från Nikon exempelvis, väldigt användarvänliga, liksom Canons senaste instegsmodeller. Några av dem ligger också ungefär på budgeten du föreslår.
Det kan strängt taget inte bli mycket fel, vilken kamera du än väljer bland systemkamerorna, eftersom alla är bra, dvs att man kan ta mycket vältecknade och detaljrika bilder med dem. Men eftersom de också kräver lite mer av handhavandet, är det ganska lätt att skjuta sig i foten, oavsett vilken systemkamera man har. Det viktigaste är att man hittar en som man trivs med, och det går ju inte att avgöra från där jag sitter. Du måste själv känna på dem och upptäcka om du helt enkelt gillar kameran.
Lite grann som ett skämt? Förklara gärna.
5D den första är inte enbart yrkesanvänd då den var den första
egentligen FF kameran som allmänheten köpte.
Har varit fotograf sedan 1988 och vet lite om hur jargongen sett ut.
En 5D är en kamera att växa med, tro mig, har själv haft flera stycken.
Julle - http://www.bildeffekt.se

Jovisst kan varje systemkamera vara en att växa med. Faktiskt behöver man inte ens en systemkamera för själva växandet, och ibland kan en alltför avancerad utrustning hämma mer än den underlättar. Vi är ju alla olika, och har kommit lite olika långt på vägen.
Vi har faktiskt haft ett exempel här på forumet på en som skaffade just en EOS 5D utan att för den skull växa synbart. Vi har också ett verkligt strålande exempel på en som skaffade Canons dåvarande instegskamera, EOS 1100D, och växte något alldeles otroligt på bara ett par månader.
Växandet hänger i väldigt liten mån ihop med vilken kamera man skaffar sig. Det som man växer i, när det gäller fotografi är två saker som måste gå hand i hand. Den ena är absolut nödvändig för att bilderna genomgående ska kunna bli tekniskt bra; att man lär sig hantera kameran elementärt, så att den kan stöda den andra biten.
Det som är viktigare för att växa i bildskapande, oavsett om man använder foto eller något annat sätt att skapa, är att man har idéer om vad man vill göra, och att man utvecklar sitt bildseende; att man förstår den grafiska formen intuitivt och för fotografen att man arbetar kreativt med ljuset och övriga egenskaper specifika för mediet, för att forma bilderna enligt idéerna. Den senare utvecklingen kräver inte en avancerad utrustning, utan mer av kreativitet och drift att komma framåt, utvecklas.
Och som sagt, det går också med en EOS 5D, lika väl som med en rimligt avancerad kompaktkamera. Det hänger på bildsyn och förmåga att skapa inom de begränsningar och möjligheter som utrustningen ger. Risken att man ska slå i taket för själva utrustningens prestanda minskar självfallet ju mer avancerad och ju bättre utrustningen är rent tekniskt.
Jag skulle ändå dra mig för att i första hand föreslå en kamera som 5D, bland annat för att det kan slå tillbaka lite, i synnerhet när man tänker sig att skaffa fler objektiv. De kan bli både rätt stora och ganska dyra jämfört med objektiv till kameror med lite mindre sensor. Det finns också kameror med mindre sensor som kan ge bättre resultat, och som begagnade kan hamna på liknande pris.
Visst är en 5D ganska bra om man vill ta blommor är 5D Mk2 bättre, men betingar också ett högre pris begagnad. Ingen av dem är utpräglat lämpad för att fotografera vilda djur i naturen om man inte har en ganska rejäl budget, eftersom långa objektiv till fullformat kostar en hel del. Fullformat innebär också att utrustningen blir mycket tyngre att bära på än en kamera i mindre format.
Så det är en del bollar att hålla i luften när man ska skaffa sig ett system, och jag tror att man behöver tänka över det ganska väl. Vad vill man åstadkomma, och hur mycket tänker man sig att lägga ut under de närmaste åren? Hur mycket är man beredd att släpa på för att ta sina bilder? Nyare kameror har möjlighet att komponera och fokusera på bildskärmen, medan det är betydligt svårare att göra i en spegelreflexsökare. Det finns numera också kameror som är mycket smidigare när utrustningen växer, och som har möjligheter som inte fanns när EOS 5D byggdes. Det finns också instegskameror med ganska lågt nypris, som har bättre sensor.
Har haft/har en massa fotokurser och sett/ser människor utvecklas på olika sätt med olika typer av system, har MYCKET stor erfarenhet av detta, men so what?
Jag drar mig tillbaka, orkar/hinner inte argumentera vilket i detta fallet kan visa sig bli oändligt och jag lägger hellre tid på viktigare ting.
Hoppas du finner det du önskar mellis98 🙂
MVH Julle - http://www.bildeffekt.se
En gammal 5D är inte på något sätt svårare att hantera än valfri kamera ur XXXD serien, det är inte heller någon stor klump jämfört med t.ex en 600D. Det skiljer 2cm på höjden och 2cm på bredden och den väger väl ca 250g mer.
Fördelen med en gammal proffskamera är att dom flesta är väldigt medvetna om att värdet är skit och inget alls, hitta en lämplig 5d och pruta ner den till 2500 spänn och köp ett begagnat 50/1.8 för max en 500ing så slipper du betala överpris för en instegskamera där folk verkar tro att värdet sjunker med enbart ett par hundra varje år..
Det är inget för varken djur eller blommor men skulle du bli mer taggad på porträtt så får du en kamera som levererar extremt trevliga bilder. Oavsett om du väljer en kamera med cropsensor eller ff så kommer du att få lägga ner en del pengar på optik om du vill fota andra djur än tama sådana.
Angående kamerastorlek.
Visst är det skönt att ha en förhållandevis liten o lätt utrustning att bära på. Men när det kommer till att använda kameran tycker åtminstone jag att det känns mycket bättre med en större kamera och gärna också med ett batterigrepp på den.
Men visst, det finns flera tillfällen då en liten o lätt är bekvämare som på t.ex resor och då man inte har några direkta fotomål utan bara har med kameran ifall något skulle dyka upp.
Värd för Pensionärer
Jag har en Canon eos 600d som jag är supernöjd med.
Jag har en Canon EOS 1100D som är jättebra på blommor och natur och djur. Den bästa kameran jag någonsin har haft ;). Den kostade runt 2000:-
Dogs is my world ♥