Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 1394 ggr
Fotokanen
0

Hjälp fort!

På söndag ska jag fotografera ett gruppfoto. De ska ha bilden sen förstora den lite till kanske a3 eller a3+

Har någon något tips? vi ska fotografera utomhus

Melianna
0

Gör likadant som om du skulle fota ett vanligt porträtt dvs tänk på ljus bakgrund osv, den stora skillnaden i ett gruppfoto tycker jag är att kompostitionen blir mer komplicerad. Testa några olika sätt att placera dom som ska fotas och försöker se redan innan man tar bilden om det ser bra ut eller inte. Att försöka hålla en tajt komposition brukar vara bra, mkt luft mellan objekten ser inte bra ut. 
Titta även på detaljer om nån sitter konstigt och kanske måste sträcka på ryggen tex. eller om nån har en fot framåt som kanske ger en ful förvrängingseffekt sen på bilden. Du behöver nog ha ett lite större skärpedjup än vid ett vanligt porträtt så att alla på bilden blir skarpa, det är bra om det är ett stort avstånd till bakgrunden från motiven.

Lycka till!

SLAfoto
0

Hur många personer består gruppen av?

Är det en plats som personerna vill komma ihåg kan du försöka att placera gruppen framför något som är speciellt med den platsen. Är det bara en vanlig gruppbild så placerade de framför buskar/träd för att inte få en störande bakgrund.

Se till att du ställer in bländare så att du får skärpa från första raden till den sista, DOF. Försök att hålla bakgrunden oskarp för att få fokus på personerna.

Ställ in ett så lågt ISO-tal som din kamera tillåter vid aktuellt tillfälle då du ska förstora bilden. 

Är gruppen inte så stor ta hjälp av refelxskärmar för att ev lätta upp skuggor. 

Placera personerna så att de inte växer upp ur varandras huvuden. Samt att inte solen lyser direkt ansiktet på personerna, kan leda till fula skuggor. Se även till att inte träd eller liknande växer upp ur någons huvud.

Reka på platsen innan du ska fotografera så att du har koll på var du ska placera gruppen. Tänk på bakgrund, störande detaljer mm.

När du nu ska fota utomhus ha ev koll på alternativ plats om det skulle regna. 

Ha kamera på stativ.

Försök att ha koll på personerna, kläder, hår mm. Ta gärna hjälp av en person som tittar just på detta så att du kan fokusera på din utrustning. 

Lycka till med ditt gruppfoto. 

//Stefan

Fotokanen
0

tackar för tipset. det som är svårast är nog vilken bländare man ska ha. vet ej hur många det ska vara med på bilden men jag tror att det inte blir så många.

Ska se om jag får med mig någon som kan hjälpa mig att hålla koll på personer som står där.

Några reflex skärmar har jag inte, så hoppas på det bästa vädret man kan få. sol men gärna med tunna moln för att få bra ljus

SLAfoto
0

Skärpdjupet som jag avsåg ovan påverkas av valat av bländare, objektivets brännvidd, avstånd till gruppen du ska fotografera (motivet).

Om du placerar gruppen framför buskar, vägg eller liknande så ha några meter mellan gruppen och vägg för att få detta ur fokus.

Du vill väl ha fokus på personerna och inte bakgrunden? Har du en ljus bakgrund "dras" betraktarens blicken dit och jag tror inte att du vill det. Jag försöker att underexponera bakgrunden 1-1,5 steg bara för att få fokus på modellen/motivet.

//Stefan

Fotokanen
0

Okej tackar så mycket stefan =) jag hoppas på att det kommer att gå bra