Brännvidder för porträtt
Hej. Jag fotar med Nikon D7100 som har en finess som kallas 1,3X. Jag förstår det så att det för ett 105- objektiv, som är standard för D7100, motsvarar ca 135 mm. Det rekommenderas ju 50 -till 135 mm för porträttfoto. Vad blir då rekommendationerna för alt 1,3X? En sak till: kan någon ange bildstorlekar som stämmer med alla standard-formaten som finns på pappersbilder idag?

1.3x är väl bara en crop-funktion? Varför ska man använda den, om det inte är t.ex. problem med plats eller hastighet.
Din Nikon har en cropfaktor på 1,5, Ett 100mm objektiv ger dig 150mm kan man säga.
1,3 har Canons kameror i 1D serien, övriga Canon som inte har fullformatssensor har crop 1,6.
Formaten vad gäller porträtt idag anser jag vara:
9x13, 13x18, 18x24, 24x30, 30x40, 40x50 osv.
Dessa ger olika proportioner så tänk på beskärningen
redan när du tar porträttet.
MVh Julle - http://www.bildeffekt.se

Fast just 7100 har en särskild crop-funktion utöver cropfaktorn. Meningen med den är att man ska kunna ta fler bilder snabbare, på grund av mindre vikt. Kanske bra för pressfotografer och liknande.
Kan någon av er förklara begripligt exakt vad crop-funktionen innebär. För mej verkar det som om den har tele-funktion, men vad mer? Har jag tänkt fel när jag i mitt inlägg skrev funktionen 1,3X för ett 105- objektiv ger samma effekt som ett 135- objektiv? Utöver detta är också effekten den att bilderna blir mindre.
1,3x cropfunktionen innebär att kameran beskär bort kanterna av bilden, så att ungefär 3/4 av bildens yta är kvar. Det tär på bildkvaliteten, vilket en beskärning alltid gör, och "degraderar" kameran till att motsvara ge en kvalitet motsvarande en micro four thirds-sensor (cropfaktor 2), och man förlorar 1/4 av pixlarna på kuppen.
Läget finns till för sportfoto, då man kommer lite närmare, och kameran blir något snabbare. Annars är det rent dumt att använda det läget, åtminstone för porträtt. Använd ett objektiv med ca 50-100mm för porträtt och gå vid behov ett steg närmare. Det förlorar du ingen bildkvalitet på att göra.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Det tär inte på bildkvalitèn.
Det har med sensorstorleken att göra.
Jag har fullformatshus som inte då har någon cropfaktor.
Samt har jag 1D Mark IV hus som har en cropfaktor på 1,3
vilket ger samma toppenkvalitèt som mina fullformathus.
Kameran blir inte snabbare pga vilken sensor som sitter i den.
Crop är storlek på sensorn, inget annat.
MVH Julle - http://www.bildeffekt.se
Tack för alla svaren. Det kanske finns fler synpunkter i detta ämne. Det är ju, som ni förstår, inte lätt för en amatör att förstå alla finesser. Jag funderar också över vad som händer när jag fotar ex. en liten fjäril och använder crop-funktionen. Jag upplever det som om jag använder ett teleobjektiv. Jag blir nu borta ett par dar. Hoppas jag har mer att läsa när jag kommer tillbaka.
#6 - Jo, det gör det faktiskt, kanske inte så mycket att det är uppenbart, men att beskära en bild innebär alltid att man offrar bildkvalitet. Crop = beskärning, och cropfaktor = beskärningsfaktor. Beskär man en bild väldigt hårt, och jämför kvaliteten på den med en obeskuren bild som du visar i samma storlek är det helt klart vilken bild som har bäst kvalitet. Kvaliteten i 100% visning är oförändrad, men det är mest kuriosa då det är bilden som helhet som är avgörande för kvaliteten. Ju högre cropfaktor, desto skarpare objektiv måste man också ha för att få lika bra kvalitet. Dessutom behövs hälften lägre isotal vid cropfaktor 1,5 och en fjärdedel så högt iso vid cropfaktor 2 (1,5 x 1,3 = 1,95).
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#6 Där är jag tveksam.
Så här förstår jag det.
Att jämföra två kameror med olika sensorer ger inte en rättvis bild av hur det blir när man använder cropfunktion på EN kamera.
Om du använder cropfunktionen i kameran så utnyttjar du inte hela sensorn.
Vilket innebär att du om du istället gått närmare så du fått samma bildutsnitt utan crop så hade du fångat bilden med fler sensorpunkter och därmed fått högre bildkvalite´.
Eftersom du med cropfunktinen på samma sensor får en mindre storlek på bildfilen sparas den snabbare till minneskortet.
Värd för Pensionärer
D7100 har ju 24 megapixels sensor, och vid cropläget med cropfaktor 1,3 så är det ca 15.3 megapixlar som används, det kan ju upplevas som kvalitetsänkande. Använder man då ett objektiv på 300mm så motsvarar det bildutsnittet som man skulke få med ungefär 585mm på FF.
Ok, jag fattar, ni pratar om mjukvarubaserad cropfaktor.
Det är en annan femma ;-)
MVH Julle - htttp://www.bildeffekt.se

Och sedan när det gäller "standardstorlekar" på pappersbilder, så finns det faktiskt ingen standard. Precis som när man tog bilder på film, stämmer storlekarna på papper inte helt och hållet med filmrutan, och dessutom görs en beskärning av bilden när man beställer kopior från ett labb. Beskärningen varierar för olika pappersformat och mellan olika laboratorier, så "standard" förekommer inte alls.
När man köper papper i lösblad, är storlekarna vanligen i formfaktor i närheten av 4/3, men det stämmer inte helt annat än för exempelvis 9x12, 18x24 och 30x40. Det innebär att inga av de formaten överensstämmer med det vanliga cropformatet som har formfaktor 3/2. Papperet 13x18 ligger lite närmre den formen, medan de stora papprena på 50x70 inte överensstämmer med vare sig 4/3 eller 3/2.
På labben görs bilder vanligen mer avlånga, men beskärs på alla kanter. Det förekommer format på 15x20 och 11,5x15,liksom också 10x15 som stämmer med formen på den vanliga rutan i cropkameror, men bilden beskärs i stort sett alltid några procent på alla kanter.
Så trots att det är möjligt med dagens teknik att göra bilderna exakt enligt den form de har och få med alla pixlarna, så görs det inte. Och standard får vi nog titta i kikaren efter ett bra tag framåt.