Anna, blixt, Lasse i Parken, budgetlösning ...
Var ute en stund med Anna för att ta lite bilder, för en gångs skull utan bluescreen. Med bakgrund som finns där redan =)
Med mig hade jag en kamerablixt, en Sigma och ett litet transparent paraply, och min kamera förstås, med stativ.
Ett problem med starkt solljus som kommer bakifrån är att modellen blir som en siluett, så man måste använd reflexskärm eller blixt för att ljusa upp framsidan. Och en liten speedlight är inte så stark att den kan tävla med solen. Ska avslöja hur det gick till om ett tag.
Mycket bra foto, härligt ljus. Ser fram emot avslöjandet!
mvh Martin
Mycket snyggt! Jag väntar också med spänning på avslöjandet. 20 exponeringar verkar ha varit inblandade? (Sherlock har tittat på filnamnet)

För att få tillräckligt med ljus på Anna på överktoppen var jag tvungen att ha paraply och blixt ca 50 centimeter från henne.
Jag hade kameran på stativ en bit ifrån så bara Anna blev inramad så att säga, och så tog jag en bild när jag höll blixten högt och en bild då jag höll blixten lågt.
Sen tog jag 20 extra bilder, runtom Anna och satte sen ihop alla i Photoshop som ett panorama. Jag kombinerade först de två bilderna med blixt, och sen använda jag Photoshops panoramafunktion för att sätta ihop allt.
Omständigt men som budgetlösniing var det kul =)
Att fota med 85mm på 1.8 och göra ett panorama gör att man får ett lite overkligt kort skärpedjup , då resultatet blir som en vidvinkel med väldigt lågt bländarvärde. Det brukar gå under namnen Brenizer-effekten eller Bokeh-panorama. Jag brukar kalla det Kjellus-effekten då min kompis Kjell kom på den iden 2008 tror jag det var, och då testade jag det för första gången.
Så himla läckert! :) Otroligt kreativt tycker jag också.
/ Malin, medarbetare på Hästfoto iFokus
Besök gärna min blogg eller facebooksida!
Gediget och kreativt jobb ,och ett mycket bra resultat!
mvh Martin
Jag blev tvungen att testa Kjellus-effekten. Blev inte helt nöjd med mitt resultat, hade hoppats på ytterligare en upplättningsblixt från höger, men de rackarna följer ju husse med blicken. Dessutom tyckte jag att jag var tvungen att blända ner till 2.8 (använde också 85/1.8) för att få båda modellerna skarpa, så jag fick ju inte riktigt lika brutal bakgrundsoskärpa. Väldigt kul hur som helst. Tack för tipsen pellepiano!!