Bildrättigheter?
Hej!
För några månader sedan fick jag ett mail ifrån någon som jobbar på en kommun i Sverige där hon frågade om hon fick använda ett foto de hittat på min blogg och lägga upp det på kommunens hemsida.
Jag sade att hon fick göra det, men jag lade till ett diskret "Foto:" följt utav mitt namn nere i hörnet av bilden. Påpekade även detta i mailet och skrev att jag hoppades det var ok. Hon från kommunen kommenterade inte detta utan tackade bara för bilden.
Nu ser jag att de lagt upp bilden. På förstasidan på kommunhemsidan.. Och de har beskurit bilden så att mitt namn inte längre syns.
Jag tvivlar på att mitt namn ändå hade synts då de gjort bilden ganska liten, men tänker att de åtminstone kunde svarat att min logga inte skulle synas och fråga om det ändå var ok att de tog bilden.
Det är inte en fantastisk bild på något sätt. Den är tagen med en liten kompaktkamera. Men den är uppenbarligen bra nog för kommunens förstasidan.
Vet inte riktigt hur jag ska göra. Ska jag bara vara nöjd och känna mig hedrad över att de valde min bild till förstasidan? Eller ska jag be dem plocka ner den?
Känns lite snopet bara att de tydligen inte respekterar att jag ville ha någon form utav erkännande, och inte bara släppa ifrån mig bilden så att det ser ut som att det är deras egen. Borde jag be om nån liten summa i ersättning för att de ska fortsätta använda min bild? Eller är jag, som jag själv misstänker, bara löjlig?
Är medveten om att de möjligen väljer att ta ner den hellre än att köpa den då jag misstänker att anledningen till att de från början letade bilder på bloggar var att de brukar kunna vara gratis.
Hur hade ni gjort?
Jag hade ring henne och sagt att om de väljer att ha din bild utan ditt namn så kostar det.

Det är helt och hållet klart att man bryter mot Upphovsrättslagen om man beskär någon annans bild och lägger upp den på en webbsida utan att ha ett avtal som tillåter det. God sed innebär också att bildens upphovsman ska anges på lämpligt sätt. Båda de här sakerna borde den som redigerar kommunens sida känna till.
Det är helt rimligt att du får betalt för din bild, och redigeringen (beskärningen och krympningen) tillsammans med borttagningen av din signatur i bilden kan man begära mer för än om det hade gjorts upp från början. Praxis brukar bara att lägga på 100% på vad det annars skulle ha kostat. Det går bra att debitera efter BLF:s prislista.
Det är egentligen bara att skicka en faktura.
Tack så jättemycket för era svar!
Då tar jag kontakt med dem.
En fråga till bara: Kan jag dra tillbaka mitt godkännande till att de använder min bild när som helst? Alltså, har jag rätt att maila dem nu och be dem ta ner den eller betala för den? Jag har ju redan gett dem mitt godkännande. Faktum är att när jag gick tillbaka till mailkonversationen och tittade så såg jag att jag nog givit mitt godkännande redan innan de fick bilden med loggan.
Det gick till såhär:
De skickade en skärmdump på bilden från min blogg till mig och undrade om de fick använda den, och jag sade att det var ok. Jag fick då svaret tillbaka att hon undrade om jag kunde skicka den till henne "som jpg-bild (som i mobilen)" istället. (Jag har alla mina bloggbilder som png-filer) Jag svarade att det kunde jag absolut göra då det ju dessutom betyder att de skulle få den i bättre Upplösning. Det var först då jag lade på loggan, när jag mailade jpg-filen till henne.
Jag antar att detta (det faktum att jag gav mitt godkännande innan det fanns någon logga på bilden) kan ses som att hon hade rätt att använda min bild även utan min logga, och då handlar det ju mer om att jag måste dra tillbaka mitt godkännande än att hon brutit mot det ifrån första början..?
Eftersom att de inte har använt den på det sätt du har godkänt (för det var ju bild med fotograf angiven och inte att de fick beskära den) så är det klart att du kan ta tillbaka godkännandet. Rent krasst har de ju ändå inte använt sig av det.
mvh Martin