Erstaviken
Cyklade till Erstaviken idag och hade givetvis kameran med mig. Äldigt vackert där ute!
Fler bilder finns i mitt fotoalbum.
Mvh // Johan

+ härliga färger
+ bra placering av lusthus
- sned horisont
- för mycket förgrund, beskär du där första linjen som går från vänster till höger i bild, vilket kommer att bilda en "Z:a" får du bättre placering av horisonten.
Och dags för sensorrengöring.
Hoppas att du kan ta till dig mina kommentarer!
Robert
Tack.
Sneda horisonter är mitt största problem. Det får jag av någon anledning jämt, men är verkligen denna det? Strandlinjen är ju sned, men inte horisonten.
Du får gärna visa hur du skulle beskära bilden så jag är säker på att jag förstår.
Sensorrengöring är nog en bra idé. Hur gör man det?
Mvh // Johan

Fin bild Johan ,Får lova att hålla med dig kan inte heller se att horisonten är sne ,robert du får kalibrera skrivbordet de kanske lutar :-)
mvh/bjorsa
#3: Man blir lätt lurad av att det ser snett ut i förhållande till strandkanten.
Till min förra kamera köpte jag faktiskt ett vattenpass som man satte i blixtskon. Riktigt bra! Men svårare att använda nu när man tittar i sökaren och inte på displayen när man tar kort.
Mvh // Johan

#4 Jag har haft svårt att få till ändringar av horisonten i paint shop för att jag tog 1 grad i taget, men nu upptäckte jag att den faktiskt tar 0,01 grad i taget å då blir de inte lika dramatiska förändringar av horisonten.
Tror de inte finns något pass till min z5 så jag får väl sätta ett lod under min kamera i fall jag skulle ta havsbilder :-)
mvh/bjorsa
#6: I Picasa är det så underbart enkelt att räta upp bilder! Det är min bäst vän när jag kommer hem med 40 bilder med sneda horisonter…
Mvh // Johan

#9: Håller med om att beskärningen blev snyggare så!
Mvh // Johan

#10, det är ju alltid en smaksak.
Hälsningar
Robert
#6 Picasa, suveränt program. tack för tippset.