Foto iFokus

Foto

Etikett: övrigt
Läst 688 ggr
Evelina!
0

Fråga från nybörjare

Har nyligen köpt en Nikon D3100 och fick med ett 18-55 mm objektiv. Jag vill kunna fota saker långt ifrån och få det att se närmre ut än vad det är, är det ett teleobjektiv jag ska skaffa mig då? Tips på vilket emottages tacksamt!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Fridaaaa
0

Vad ligger din budget på?
Jag har med en sån kamera, köpte på Elgiganten Tamron 18-200 mm :) Nöjd med den

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Evelina!
0

Alltså så billigt som möjligt, men jag vet inte vilken prisklass det jag ska ha ligger i, så kan inte säga något exakt. Men ett budget-objektiv om det finns. Vad kostade ditt?

Fridaaaa
0
JazzBass
6

Då ditt objektiv redan täcker brännvidderna 18-55mm är det ju onödigt att skaffa ett som överlappar det området. Dessutom är s.k. superzoomar som 18-200 oftast rätt mediokra i längre änden, så bildkvalitetsmässigt är det oftast klart bättre att skaffa en telezoom istället, man får klart mer valuta för pengarna. I lägsta prisklassen är också originalobjektiven mer prisvärda enligt mig. Kör på ett nikon AF-S 55-200 VR eller 55-300 så tror jag du blir nöjd.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Fridaaaa
1

#4 Jag är nöjd med mitt 18-200 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JazzBass
3

#5 - Kul att du är det. 🙂 Men jag håller fast vid det jag skrev i förra inlägget ändå.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Evelina!
1

#4 Blir nog att jag köper mig ett sådant objektiv som du rekommenderade. Måste bara jobba lite övertid först 😃