Foto iFokus

Foto

Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 1107 ggr
Saffran0Spice
0

Makro - kameran lever?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tjo på er!

Jag gillar att försöka ta bra Makro, ibland blir det riktigt bra, men ibland så lever kameran ett eget liv - det gör mig galen!

Jag kan ta 10 kort på samma motiv och ändå blir 1 kort skarpt och bra, medans 9 blir suddiga -.-'

Jag använder en Nikon Coolpix L310 som har 21X optisk zoom och makro inställning - så varför blir 99.9% av korten skit?

Jag skakar ibland, vilket jag fattar kan förstöra, men bilderna blir även skit om jag inte skakar. Kameran kan ligga på bordet när jag fotar och korten blir ändå suddiga, och då har jag även kontrollerat att det inte är skit på linsen och att zoomen är rätt inställd.

Någon som har en idé om vad jag gör för fel? XD

MagArne
1

Du behöver en mycket mindre bländare för att få längre skärpedjup.
Bilden är tagen med bländare f/4,2

Testa f/8 eller kanske till och med f/16 och se om det blir någon skillnad.

Detta medför att du behöver mer ljus så högre ISO eller längre slutartid kan vara nödvändigt om du inte kan belysa snigeln på annat sätt.

Saffran0Spice
0

#1 Ok tack för tipsen, skall testa med både f/8 och f/16 och experimentera med ljus! 😃

[MrDiabolic]
0

#1 Jag tänkte just föreslå detsamma. Men läste just specen på den kameran, och den har bara f/3,1-5,8.

[Teddies matte]
0

#3 Som största bländare ja, mindre bländare kan man alltid ställa in.

[MrDiabolic]
0

#4 f/3,1-5,8 är hela området. D.v.s. 3,1 är största och 5,8 är minsta.

[Teddies matte]
2

#5 Nej, det är det inte, det betyder bara att kameran har en rörlig bländare. Att det största bländartalet varierar mellan 3,1 till 5,8.

[MrDiabolic]
0

#6 Det har du rätt i. Länge sen jag hade såna gluggar, så jag tänkte inte riktigt. Det står inte ens på specen vad minsta bländare är.

Saffran0Spice
1

Det får bli att läsa igenom min manual igen - man kanske behöver friska upp sitt minne med alla inställningar! 😃

Saffran0Spice
0

Jag har nu kollat över kameran och testat olika inställningar - men tror tyvärr att kameran helt enkelt börjar ge sig. Efter 2½ år har den hunnit få sina smällar, kanske dags för en ny!

Om ingen vet vad det kostar att laga den?
Det som inte fungerar är autofokus och slutartiden - dom är super sega oavsett vilken inställning man har på kameran och den tar hundra år att ta bilden (eller snarare 2-8 sek…)

MagArne
0

Ja, det går åt mycket ljus om du ska köra på bländare f/16 så 2-8s slutartid är ingen omöjlighet om du har låg ISO.

Du kan testa att sätta ett vitt papper framför blixten och se om det kan tänkas få till ljuset som behövs utan att det ser onaturligt ut.

2,5år är ju ingen ålder för en kamera men vet du med dig att den har tagit stryk så är det nog läge för en ny då en Nikon Coolpix L310 kostar ca 1300kr och reparation troligtvis mer.

Saffran0Spice
0

#10 Ok tack!
Nej 2½ år är ingen ålder, men kameran tar lätt stryk när man har djur och man är lite klumpig av sig =P

Så jag ska nog kika på en ny kamera istället, funderar på om man kanske skulle testa en Coolpix L330 istället - någon med erfarenhet av denna?

[Teddies matte]
0

#9 Det behöver inte alls ha med kameran att göra, utan vad du har för inställningar, eller är det precis likadant oavsett vilka inställningar du använder?

Saffran0Spice
0

#12 Det är precis likadant oavsett inställning, jag har även bett en kamera kunnig att titta och han sa att det är kameran som inte stämmer och att den behöver lagas om jag vill att det ska bli rätt =)

Inkanyezi
0

Jag gissar att "lagning" inte löser det grundläggande problemet.

Precis som med väldigt många kompaktkameror som kan ta bilder på mycket nära håll, har man väldigt lite kontroll över vad kameran gör. Närbilder kan bara tas med kort brännvidd, och hos just den här kameran kan man inte ställa in bländaren.

Lösning på ett av problemen är att använda en närbildslins, och det är en mycket bra lösning på en långzoomkamera. Det andra problemet kräver en helt annan kamera, så det är dyrare, men värt att tänka på när det är dags att skaffa ny av något skäl. Den nya kameran behöver inte vara en Nikon, utan man ska främst titta på kamerans egenskaper.

Ingen av dagens kompaktkameror är gjord så att man lätt kan sätta på en lins för att komma närmre också vid lång brännvidd, men många av dem kan man ändå sätta lins på, genom att slöjda till något hjälpmedel. En del av vad som kan göras har jag beskrivit i den gamla tråden om närbilder med kompaktkamera, den som startar med Maskrosboll.

Långzoomkameror har uppenbara fördelar för att ta närbilder, så det är en ganska bra lösning att använda en långzoomkamera jämfört med andra sorters kameror. Den har till och med vissa fördelar jämfört med att använda systemkamera. Men man bör använda stativ, eller åtminstone en bönpåse för att hålla kameran stadigt. Om man vill använda självutlösaren för att inte skaka kameran, är det bra om den går att ställa till kortare tid. Många kameror kan man ställa till två sekunders fördröjning. En annan bra lösning för att inte skaka kameran är fjärrutlösare, och en del kameror har IR-utlösning.

Så om du funderar över ny kamera, bör du lusläsa specifikationerna och med det som grund ställa frågor på olika forum. Kanske stativ är det första du ska titta efter. Kompaktkameror och långzoomkameror har fördelen framför de flesta  systemkameror, att de inte ruskar om kameran när bilden tas, så att man klarar sig med ett mycket lättare och klenare stativ. Till och med stativ som man annars ser som rent skräp är användbara.