Kamerabyte - Nikon
Nu är min trogna Nikon D3100 på sin sista vers och nu är jag redo för att byta till en annan Nikon. Jag trivs väldigt bra med D3100 men jag kanske ska uppgradera mig?
Jag fotograferar de mesta hundar och andra djur. Har 3 olika objektiv.
Kitobjektivet 18-55 och Sigma DG 70-300mm 1:4-5.6 är dom jag använder mest men är sugen på att köpa mig ett fast objektiv även.
Ge mig råd och vad ni tycker skulle passa mig, för jag är lite lost i kameravärlden nu och blir inte klokare när jag går in och kikar…
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower
Vad har du för budget och vad söker du i nästa kamera?
Om du inte vill gå över till FF, så kunde Nikon D7100 vara en idé.
#1 5000:- är väl en gräns för mig, jag har begränsad ekonomi.
Jag har inget behov av fullformat just nu. :)
#2 Då blir det svårare, skall du köpa en ny så finns det ingen i den prisklassen om du vill ha något annat än 3000-serien. Om du kan tänka dig stanna vid 3000-serien finns ju den nyare D3300.
Du kan ju förstås spara, eller kanske du kan tänka dig köpa begagnat?
Jag skulle rekommendera Nikon D7000. En kamera som är bra om man vill utvecklas mer och ställa in manuellt på ett lättare vis än D3000 serien. Kan dock ligga på 5500:- för huset om jag inte minns fel. Men ett hus värt pengarna.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt

Det finns ju inte någon som är väldigt mycket bättre än D3100 ännu om man ser till de rent fototekniska egenskaperna, dynamiskt omfång och Upplösning. Däremot har ju 7000-serien bättre sökare och även på andra sätt bättre ergonomi, genom att det är lite fler rattar och spakar. Den är också snabbare (två processorer) och har fler AF-punkter och mer avancerad ljusmätning med fler fält vid evaluerande mätning.
Det är alltså snabbhet och ergonomi man vinner om man graderar upp till 7000-serien, plus en måttlig ökning av det dynamiska omfånget. Om man tycker att det är värt pengarna man satsar är det väl okej, men om man väntar sig att den ska ge bättre resultat kan man lätt bli mindre nöjd. Skillnaden är liten.
Om du har upptäckt någon brist i kameran som du har, så kan du kanske beskriva vad det är du saknar, så finns bättre underlag till att föreslå något.
Tack för tipsen!
Jag ska kika på D7000 och D7100, får överväga att ta ett dyrare alternativ. Vill ju inte stanna kvar på 3000 fast jag är mkt nöjd.
Jag är ju van att ställa in allt manuellt på min D3100 så om det finns ett ännu enklare sätt hade det varit trevligt :)

D7000-serien har dubbla inmatningshjul, så att man kan sköta bländaren med det ena och slutaren med det andra, och den har ett fönster på ovansidan där inställningarna syns, så att man slipper titta i sökaren för att se vad som är inställt. Programratten sitter på vänster sida, eftersom LCD-skärmen tar upp platsen till höger.
Ergonomiskt är den mycket bättre när man har kommit in i hanteringen, genom att man ganska sällan behöver besöka menysystemet. Sökaren är också bättre genom att den har prisma, och den är snabbare både AF och serietagning. Buffertminnet är också större, så att de första bilderna vid serietagning kan gå väldigt fort. Kameran är också mer stabilt byggd och vädertätad, men för att utnyttja det helt bör man också ha vädertätade objektiv.
Det som jag kan säga om min kära D3100 är att den har massa onödiga effekter som jag inte använder. Som GUIDE och redigering i kameran. Sedan är den mindre i handen, jag gillade det i början men nu har mina leder börjat krångla när jag fotograferat längre stunder.
jag använder inte filmning så mkt så den har jag inte så mkt användning för.
Jag fotograferar endast med manuella inställningar och vill utvecklas inom foto.
#4 Du rekomenderar D7000, inte D7100? Varför? skulle den passa mig lika bra som den "nyare" D7100.
#9 troligtvis gör han det för att deb platsar i din budget.
jag gick från d3000 till en d300 , köpte på tradera . Kan bara säga att jag supernöjd med denna kamera ….
Jag har fastnat på D7100 nu :) Ska försöka sälja min D3100 för att få in en liten slant så får de bli en D7100 :D Den verkar passa mig ypperligt!
Tänk på att 18-55 inte riktigt håller måttet på D7100. Därför säljs D7100 inte som kit med 18-55 utan med 18-105, 16-85 eller 18-140 istället.
Klart 18-55 fungerar men många har klagat på dålig bildkvalité med denna kombination.
#13 tack kan vara bra och veta! :)