Auto-ISO i manuellt läge
Blir snart knäpp på min kamera, den har funkat fel fritt i det manuella läget tidigare fram tills igår då jag reagerade på att bilderna blev alldeles för ljusa även om jag så kortade till 1/800s, f/24 och ISO 100 inställt i manuella läget. Såg sedan i exif:en att isot låg på över 4200 och var därför tvungen att kolla i kameran idag o visst fan står det auto-ISO och så ett iso-tal på 1600-6200 där… Hur kan detta ha hänt? har inte varit inne i menyn mer än för att formatera minneskortet och har den i M-läge så ska ju vara helt manuellt. Någon som vet hur detta kan komma sig?
En Nikon D5100, borde ej vara standard på kamerorna då det ej hänt tidigare.
Alltid Oavsett

Kameran är inställd så från fabriken. Man måste in i menyn och pilla för att ta bort Auto-ISO när man inte vill ha det.
Hm aldrig varit med om att det blivit annat iso än jag begärt tidigare, hittar inte heller några inställningar i menyn för ISO mer än huruvida det ska visas eller inte.
Alltid Oavsett
Hittade till sist vilken inställning det var som påverkade detta, lite svårt o hitta med tanke på att ordet inte finns i menyn utan är samma inställning som kameran ska ha som riktmärke för fotografering på auto… Ny kamera så snart pengarna finns helt klart.
Alltid Oavsett

Om du skaffar en ny Nikon, så se till att stänga av Auto-ISO i den om du inte vill använda det. De är alltid inställda på Auto-ISO när från början.
Men just det borde inte vara skäl att byta. Har man stängt av den så slås den inte på igen annat än om man gör en återställning eller slår på den själv.