Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-hård
Läst 764 ggr
MichaelE
4

Kattkorg kritik (H)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Titeln må vara lite missvisande, men har man brist på fantasi så har man 😃

Bilden är tagen med Canon EOS 7D utrustad med ett 50 mm fast vidvinkelobjektiv. Den fasta brännvidden ger ett kort skärpedjup och det syns tydligt i denna bild. 

Bilden är tagen efter den så kallade Golden Ratio (se bild i inlägg #1) för att skapa en så intressant foto som möjligt.

Bilden är helt naturlig, katten är fotoskön och det sker många gånger att han lägger sig så att man måste ta en bild.

Bilden är inte retuscherad eller på något annat sätt bearbetad i Photoshop, förutom den tillagda texten ner i hörnet.

Vill gärna ha kritik.

MichaelE
0

Efter Golden Ratio.

uffelarsen
0

En behaglig bild, fin på alla sätt, men för mig så hade den troligen blivit lite lite bättre om du hade ljusat upp dom mörkare bitarna en liten liten aning + haft mer av vänstersidan tex 1cm mer på den sidan och 2 cm bort från den andra så att snittet hade blivit mer förflyttat . Och den hade även blivit bättre för mig med katten i centrum, kunde även funkat om katten hade varit på andra sidan så att "tomrummet" hade varit i huvudändan. Men det beror på hur vi är vana att titta på bilder. Du har i allafall tagit en fin bild på en vacker kise med passande miljö.

denstore
0

Njae, 50mm är ju inte direkt vidvinkligt. Särskilt inte på en 7D. Där är det ju snarare ett kort tele. Som ett 80mm på en fullformatare. Skärpedjupet är inte heller direkt kopplat till den fasta brännvidden. Det beror ju snarare på bländarvalet. Iofs har ofta fasta gluggar tillgång till stora bländare, men har ju också tillgång till små. Bilden väl trevlig. Dock så tror jag inte riktigt på magiska modeller. Gyllene snittet mm kan mycket väl fungera som tumregel, men det är inte någon självklarhet att bilden blir bra på grund av det. Det säger iofs inte att bilden är dålig. Tvärt om gillar jag den, men jag även jag känner att bilden hade blivit bättre beskuren med motivet närmare centrum.

MichaelE
0

Tackar 😃

Jag förstår att ni vill att jag skulle ha tagit ett foto med katten mer centrerat och tyvärr så går inte det. Detta är nämligen en kortvägg mellan två dörröppningar och minsta lilla jag hade förflyttat kameran å vänster så hade jag fått med dörrkarmen.

Angående ljuset så är jag nöjd med den så som den är. Det finns tre ljuskällor i bilden. Det som gör bilden gulaktig (varmare) är en taklampa som sitter till höger om katten. Båda dörröppningarna är de som ger ljuset som man ser på korgen. Allt ljus är naturligt och jag tror att man skulle tappa lite av effekten om man skulle försöka göra bilden ljusare, risken är stor att ljuset skulle se konstlad ut. Däremot skulle jag kunna ta bort skuggan av dörrkarmen som finns längst till höger i bilden (missade det innan jag lade upp fotot).

Gyllene snittet behöver man inte alltid följa, men vissa motiv blir klart mycket bättre om man har det snittet i åtanke.

ru4real
0

Benägen att hålla med #3, reglerna gör inte bilden. Och för mig så stör jag mig på bilder med tomrum till höger, det ger alltid mig känslan att saker är på väg ur bild.

Tror nog kanske att bilden skulle funka bättre för mig iaf om du spegelvänder den. Och jag tvivlar på att en uppljusning i t ex ett steg ger den konstlade känslan som du oroar dig för.

MichaelE
0

#5 Tyvärr är det som jag sade i #4, utrymmet gör att jag inte kan ändra på bilden. Jag ställde inte korgen där och jag lade inte katten där. Frugan ställde korgen där och senare fick katten för sig att ligga på den Det är "naturkrafter" som jag inte kan rubba på😃

Sen att det blev det gyllene snittet är en annan sak.

Att spegelvända den skulle inte fungera för mig, finns en tanke bakom varför jag tog fotot ur den vinkeln.

Jag har lyssnat och gjorde hela bilden lite ljusare, kan inte bearbeta enbart skuggorna för sig.