Tamron 90mm
Hej på er!
Jag är galen i macro och vill gärna skaffa macro objektiv snart. Jag har kollat länge på Tamron 90mm och vet att bilderna blir mycket bra och med finfin skärpa. Har hört mycket negativt och mycket positivt om objektivet så jag vet varken ut eller in. Nån som har just det objektivet här och kan berätta deras erfarenhet av objektivet?
Jag vill nämligen inte ha ett jättedyrt macroobjektiv men ändå med ganska lång närgräns (vill inte ha canons 50mm eller liknande). 90 mm är minimum. Har även kollat in Sigmas 150mm, men det är för dyrt för mig (är ju bara studerande).
Anyone?

Hejsan!
Har ingen erfarenget av objektivet, men ville bara hälsa dig välkommen hit!

Jag har använt mitt Tamron 90 ett bra tag och jag tycker det är ett utmärkt objektiv. Tyvärr kan jag inte visa några exempelbilder för jag har mest fotat diabilder med det.
Lycka till med dit val.

tamronen ska vara skarpare enligt vad jag har läst i digitalfoto
Jag valde mellan Tamron 90 o Sigma 105, det blev Tamron 90, har inte ångrat detta, om Tamron är skarpare än Sigma vet jag ej, eller tvärtom, men jag vet att Tamron ät ett bra köp.
Kjell
Har precis köpt Tamron och endast hunnit med ett fåtal bilder, men jag är jättenöjd. Men man måste ju också alltid fråga sig själv vilket som är viktigast - tekniken eller bilden? Köper du ett superdyrt objektiv, är du då tillräckligt duktig fotograf att utnyttja det och syns det på bilderna?
Barkis :-)

Tamron den är hur bra som helst .
Tack för era svar! Ser ut som att jag ska spana in Tamron lite extra då :) Har sett mycket bilder tagna med Tamrons 90mm och är mycket imponerad över skärpan och kvalitén. Det är skärpan jag är ute efter! Sen har jag hört att autofokusen är lite si och så på tamrons 90mm, men vem använder autofokus när man fotograferar macro? :)
Lite sen kommentar men… jag använder Tamron och gillar det skarpt, men som sagt autofokusen är lite snurrig om du vill använda det till annat än macro, och det har extremt kort skärpedjup, i alla fall jämfört med ett Canon 100mm jag testat. Men det har också bättre skärpa än Canon.
Banio: är bara glad för alla åsikter jag får :)
Vad roligt att du gillar Tamron! Jag har hört att autofokusen är lite snurrig, men eftersom jag mestadels ändå fotograferar extrema närbilder så kommer jag inte att behöva autofokusen. Kör manuellt. Då får man det som man vill ha det. Hoppeligen :)
Jag har också jämfört canons 100 mm med tamron, och jag tycker att tamrons är snäppet bättre, fast canons objektiv kanske känns bättre och inte plastigt. Är grymt imponerad över skärpan i tamrons objektiv.
Jag använder mig av ett sådant objektiv och kan inte annat än att vara nöjd med det! :)

Mandrakonian kom med ett bra tips i tråden om sigma 70-300
Här är en liknande länk om Tamron 90mm, vet inte om det var exakt det objektivet.
http://www.pbase.com/cameras/tamron/sp_af_90_28
Annars kan du välja här
www.pbase.com/cameras/tamron " rel="noopener noreferrer" target="_blank">http://www.pbase.com/cameras/tamron
Om du uppdaterar sidan så dyker det upp nya bilder.
Man kan söka även på andra objektiv här

Mandrakonian: den ger verkligen fina färger och bra skärpa! Blir nog ett sånt objektiv! När jag har råd…. :)
Har själv sigma 105 mm och är mycket nöjd den är otroligt skarp och har hyffsad närgräns.det jag inte gillar är att skärpedjupet är ruskigt litet kanske bra ibland men en stor nackdel oftast .ska köpa ett olympus 50mm så får jag se om jag säljer sigman eller….
Tänkte precis starta en tråd om Tamron 90mm, bra att det redan fanns en!
Kan någon utveckla lite mer vad det är som är "konstigt" med AF?
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Vad jag har förstått så är AF lite "snurrig" och det tar ett tag innan den hittar fokus. Aningens långsam alltså. När jag provade det tyckte jag att AF var seg och högljudd. Plus att det är ett väldigt plastigt objektiv också. Men kvalitén på bilderna är i toppklass! Och skärpan är riktigt bra! :)
Nu köpte jag ju inte Tamrons 90 mm sist o slutligen, utan det blev ett Canon 100 mm istället :) Mycket nöjd!
#18 Tack för svar. :)
Ingen som har fler exempelbilder?
Tack Cydonia det ser kanonfint ut. :)
toppen optik!
Ja jag älskar den också! Verkligen ett bra köp.