Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 953 ggr
Moalinn
0

Ligger skärpan rätt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som vanligt är jag sämst på att se om skärpan ligger rätt eller inte. Det såg bra ut i lightroom men inte efter redigering. Tycker att hela ungen är ur fokus, är så fallet?

visste inte vart jag skulle lägga den då det bara är skärpan jag behöver hjälp med.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Hanna
0

Jag tycker nog faktiskt inte att den gör det. 🤔

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Moalinn
0

Att hela ungen är ur fokus? Då är jag inte helt suddig i ögonen. Konstigt bara att han såg jätteskarp ut i lightroo, kanske var jag som hade önsketankar.

Medarbetare på Djurfoto

Paltn
0

Jag tycker det ser ut som fokusen prickat skapligt rätt men att där finns skak-oskärpa som förvirrar detta.

// Paltfan

Hanna
0

Jag försöker hitta skärpan, men ser i alla fall så mycket som att den inte ligger på ansiktet. Är det fler bilder det blivit såhär på?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Moalinn
0

Ska se om jag kan slänga upp en större bild!

Jag är osäker på skärpan så fort det kommer till att fotografera människor så mycket möjligt. Här är en till bild jag är osäker på.

Medarbetare på Djurfoto

[Juel70]
0

Prova göra en liten highlight på barnets ansikte i första bilden.

papa-bear
0

för mycket olika ljuskällor med olika styrka, halvskugga, fullt solljus etc.

Moalinn
0

Det är skärpan jag vill ha hjälp med, inget annat. Men har fått svar så antar att jag inte behöver någon hjälp just nu.

btw #7 det är bara en ljuskälla i bilden 🤔

Medarbetare på Djurfoto

uffelarsen
0

Bild No1 är lite oskarp men 2 ser helt ok ut .

JazzBass
0

Skärpan ser ut att vara lite off på första bilden. Svårt att säga varför, men det kanske skulle vara bra att göra ett litet fokustest med objektivet.

Jag undrar lite hur den hade sett ut om du använt typ 1/100s och iso 200 istället för 1/400s och iso 800. Med 17mm brännvidd är inte risken för oskärpa så stor att du hade behövt ha så kort slutartid. Jag tycker man tappar i skärpa och detaljåtergivning vid högre isotal, och fastän det inte borde synas så bra i såna här små bilder för webben så har det ändå en viss betydelse.

En sak som kanske gör att man uppfattar pojkens huvud som lite oskarpare än det är på bilden, är detaljmängden i ansiktet versus bakgrunden och marken. Bakgrunden och marken är väldigt detaljrika och högfrekventa, medan ansiktet är mer lågfrekvent. Prova minska på skärpningen av bakgrunden och öka på skärpan på ansiktet, och använd då en större radie. Det kanske gör susen.

Mycket fin bild annars! 👍

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Moalinn
0

Tror inte det är något fel på objektivet utan det är jag som inte kan fotografera. Kollar vi på denna bild så är den, för mig, helt skarp. Visserligen vid 50mm, men ändå.

Anledningen till varför jag drog upp iso och slutartid var helt enkelt för att slippa rörelseoskärpa då den där killen inte kan sitta still.

Tack för hjälpen! 😃

Medarbetare på Djurfoto

felixhaljeskog
0

Nä'r jag är osäker på om jag kommer pricka skärpan rätt eller inte brukar jag ta flera bilder där skärpan ligger olika på alla för att se vilket som ligger rätt och inte. Det har gjort så att jag träffar rätt oftare nu! :)

Och det där med att det ser bättre ut i lightroom, det problemet har jag också ibland, men zoomar man in så ser man tydligt ifall skärpan ligger rätt eller inte :) Så ett tips är att zooma in där det inte ser riktigt rätt ut och kolla för att säkerställa (om du nu inte redan gör det) :)

Fotografera kan du, det har man sett i tidigare trådar!