Canon eos 1ds
Hej, är lite sugen på att byta upp mig till fullformat och har sätt att canon eos 1ds finns billig begagnad. Är det något att ha eller är det lika bra att satsa på en 6d.
Förresten det är en 1ds mark ii

Jag skulle gissa att en 6D eller en bättre begagnad 5D Mark II är bättre köp. Fast 1-husen är mustiga. Jag har haft ett par, och de är speciella.
1ds ger dig bättre af och ett hus som tål det mesta. Skärmen är inte mycket att hurra för, huset är gammalt och oftast har dom levt ett hårt liv. Det är stort och relativt tungt om man är lagd åt det hållet som tycker att det är jobbigt. Själv har jag dock inga problem att gå runt ganska många timmar på stan med min 1d + lätt prime i handen utan kamerarem. Den är även billigare än dom andra alternativen men jag hade nog inte köpt första bästa utan väntat till något med inte allt för många exponeringar dök upp, min hade runt 7000 på mätaren när jag köpte den.
5d ja om inte af är prioriterat, den är ruskigt dålig. Jag funderar dock på att införskaffa en. Men överlag så spöar den kameran skiten ur 1ds förutom att vädertätningen är lite lam.
6d är för dyr och för liten för min smak.
1Ds II är en relik när det kommer till skärm och användarvänliga knappar och menyer, och framför allt är den tung.
6D som jag har har nog fortfarande den bästa autofokusen som kan låsa på objekt i enbart månsken. Inte ens 1Dx eller 5DIII klarar det lika bra. Detta gäller enbart centrumpunkten. Hastigheten är inte lika snabb som 7D, men å andra sidan får jag många fler bilder där skärpan sitter rätt med 6D än 7D.
Mitt största problem med 6D är att jag inte har ett joystick på den, utan en pad istället som inte är lika smidig när det kommer till att välja autofokuspunkter.
Är det så att 1ds mark ii bara har iso 100-1600?
#5 Japp
Okej, det är lite lite tycker jag får se vilken det blir
Kan man läsa kan man navigera i menyerna hos en 1ds, det är inte speciellt avancerat. Att man måste använda dubbla knappar är något man vänjer sig vid och inget problem om man inte har amputerat en hand. Den är tung men inte blodigt tung, en vuxenmänniska bör klara av att bära ca 2kg. Tyngden gör den även till ett bra och snyggt bokstöd när man lessnar på att släpa runt skiten.
Att jämföra den med en 6d är dock inte rättvist, det skiljer ju nästan 10 år. 1ds mk ii var dock en fantastiskt kamera när den kom och har ju inte blivit sämre, däremot har andra kameror blivit bättre, billigare och lättare. Man kan förövrigt boosta iso från 50-3200 och inte bara 100-1600
Hur gör man för att få iso 50-3200? Är det något som inte är allt för svårt? Är nämligen inte så duktig på sånt
Man gör det helt enkelt bara valbart i menyn. Står säkert något med iso boost eller liknande.
Tack, det blir nog en 1ds

Får man fråga vad du ska betala för den?
Vad jag har sätt kan man få en begagnand för ca 4000-6000
Den är inte värd 6000, är den hårt körd är den inte ens värd 4 enligt mig lagom mängd exponeringar och ett fint yttre mellan 3500-4500 tycker jag är rimligt. Styr undan från alla anonser som tar upp nypriset, kallar det proffskamera, tycker att 70-100000 exponeringar kan kallas "endast" ja du fattar, köp den av någon som vet vad dom säljer och att värdet egentligen är lika med skit och inget alls. Att det är en gammal kamera går inte att komma ifrån. För 6000 då har du bara två eventuellt en tusenlapp upp till en 5d mk ii om du har tur och en 5d mk ii är verkligen 2000kr bättre än en 1ds mk ii om man inte prioriterar af!
Att boosta ISO på en Canonkamera ger egentligen ingen vinning. "ISO 3200" och "ISO 50" får inte kallas ISO och heter därför inte det i kameramenyn heller. "ISO 50" är egentligen ISO 100 som är överexponerad, och "ISO 3200" är ISO 1600 som är underexponerad. Med sensorn från 1Ds II har jag även för mig att det, precis siom 5D, syns bandning vid "ISO 3200" just p.g.a. att man i efterhand i kameran pressar exponeringen digitalt ett steg.
Angående vikten klarar man 1,2 kg, men till det tillkommer objektiv. Att fotografera en hel dag blir tungt. Ska man ut och resa någonstans i världen är varje hekto man kan få ner i vikt värt mycket. En 1Ds II som dessutom är tio år gammal är risken såklart större att den fått sitt i livet.
6D är ett bra men dyrt alternativ, iaf om man köper den i Sverige. 5DII är som 6D, men med en sämre autofokus och inte kan klättra lika högt i ISO-stegen.

Det finns ju mycket bra på begagnatmarknaden nu. Man kan hitta en 5D mark II för 7000, man kan även hitta en 6D för ett helt okej pris. För några år sedan så stod jag mellan 1ds mark II eller 5D mark II. Tillslut så valde jag en 5d mark ii och är riktigt nöjd.
1ds mark ii är såklart snabbare än 5d mark ii precis som dom flesta 1d kamerorna. Men samtidigt så väger den rätt mycket mer. 1ds mark ii är bättre vädertätad, men 5d mark ii klarar också väldigt mycket. Man kan ju faktiskt köpa batterigrepp om man tycker den är för liten.
1ds mark ii har 9 år på nacken, den har inte liveview och den kan inte pressa iso speciellt mycket. Den tar 4 bilder/sekund mot 5D mark iis 3,9 bilder/sekund
Jag har känt nu på 6Dn när det kommit ut och är inte speciellt imponerad, den är ungefär som en modernare 5D mark ii och såklart lite bättre.
http://www.dxomark.com/Cameras/Compare-Camera-Sensors/Compare-cameras-side-by-side/(appareil1)/483%7C0/(brand)/Canon/(appareil2)/191%7C0/(brand2)/Canon/Canon/(appareil2)/191%7C0/(brand2)/Canon)
Vad tror ni om att köpa en 6d från amazon är det riskabelt någon som har gjort det?
Varför skulle det vara riskabelt att handla från världens största onlinebutik?
Är amazon amerikansk eller europeiskt förlagd? Om det är amerikansk tillkommer moms.
Både och. Moms tillkommer dock alltid, amazon är så pass stora och kränger så pass mycket varor till Sverige att dom antagligen är tvingade till att pröjsa svensk moms dessutom. Men hur som helst så kommer du att få betala någon form av moms, antingen brittisk eller svensk oavsett om du handlar direkt från amazon eller någon av deras tredjepartsförsäljare.
Men jag tänker med garanti vad händer om kameran går sönder?
Köper du kameran i Europa reparerar Intervision din kamera bara du visar kvitto.
Det blev en 6D tillslut köpte den i Thailand för 9200. Finns att köpa på http://digilifethailand.com/ och ni behöver verkligen inte vara oroliga att det är oäkta, att det skiljer så mycket på priser från Thailand och Sverige! Ex en canon EOS 1dX kostar i Sverige 55 000 och i Thailand 30 000.
Hej! Är det så att garantin på en 6d gäller i Sverige om den är köpt i england?