Nikon D80
Tänkte köpa mig en rejäl kamera nu.
Och jag har valt D80 som det intressantaste objektet, Men i och med att det är en system kamera krävs ju ett objektiv jag vill ha ett som är allround men det ska inte några större nackdelar, även tips om andra tillbehör tex batteri grep och extra batteri kanske ?.
Har själv en D80, just nu har jag bara kit-objektivet 18-135/3,5-5,6, jag klarar mig, men ska få ett Tamron 70-300mm/4,5-5,6 i julklapp, tror jag (x Tror att det är ganska bra, men det beror väl på vad du ska använda det till. Lite ljuskänsligare hade väl inte skadat, men det är nog värt pengarna eftersom att det är såpass billigt.
Tänkte ha ett objektiv för "snabba" och "spontana" bilder i huset och vid familje samaställningar men även till porträtt bilder.
Sen ska jag senare ha ett för mer distans och natur fotografering men förstahand ett som man har lite mer använding för på så sätt :).
putt.
Det finns inte objektiv som kan göra allt det du vill göra utan nackdelar. För inomhus bilder behöver du ett ljusstarkt objektiv. För det andra behöver du ett tele objektiv. Det är hela meningen med en system kamera att kunna använda olika objektiv.
Eddie
Först vill jag ha ett sånt, Ett teleobjektiv kommer senare.
Så ett ljusstarkt ? Något förslag kanske ?.

Spontana bilder hemma och vid familjensammanställningar?
Skulle nog kanske rekommendera Nikons 50mm 1,8. Kostar runt tusenlappen.
Har själv ingen erfarenhet av Nikons modell, men presterar den lika bra som Canons så är den väl värd pengarna.
Tack vare din kameras crop-faktor funkar den bra till porträtt också¨.
Hälsningar
Alexander Isaksson
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
okej då får det nog bli en sån, Finns det dock inget med bättre ljusfaktor grejs ? 50 mm 1,4 har jag sett nånstans men den kosatar runt 3000kr är den "mycket" bättre alltså värd priset mot ett vanligt 50 mm 1,8?
*putt*
Själv är jag jättenöjd med det som följer med. 18-135.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Även inomhus ? Borde inte det objektivet vara klumpigt ?.
Jag har också en Nikon D80 med 18 - 135 objektiv och jag är otroligt nöjd med det. Inte känns det klumpigt utan jag åtminstone får en känsla att jag verkligen har en kamera i handen. Om du upplever det klumpigt kan du ställa kameran på stativ, då minskar du ju också risken för Oskarpa bilder?.
Klumpigt? Skämtar du med mig? ;) Nej, jag tycker det fungerar grymt bra, både inomhus och utomhus.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Då tar jag nog ett sådant, Är det bra även utomhus lite mer långdistans ?.
*putt*
Ja, det är bra utomhus men för sportfotografering/djurfotografering på längre avstånd behöver du använda ett teleobjektiv på uppemot 300mm.
Hej Izze,
Bytte nyligen mitt Nikkor 18-135 till förmån för ett Sigma 18-50/2.8 Macro. Funderade också på ett fast 50/1.8 men antog Sigmat skulle vara mer allround och har inte ångrat mig - det sitter på för det mesta och funkar i de flesta situationer. Finfin skärpa och tillräckligt ljusstarkt för de flesta inomhus bilder. Skärpan i klass med Nikons betydligt dyrare 17-55/2.8 enligt de flesta tester. Kanske något att fundera över innan du springer iväh och handlar (om du nu inte redan gjort det).
/Snow

Köpte en D80 i förrgår och med den följde ett 18-135 Nikkor AF-S.
Har oxå ett Tamron 28-300.
Båda är bra, men bild kvaliteten blir lite bättre med Nikkor. Det andra är det macro på och bättre zoom. Ska du ha ett allround så rekommenderar jag Nikkor 18-135.
Lycka till.