Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 800 ggr
annie-ess
0

Systemkamera nybörjare

Jag har alltså ingen erfarenhet av systemkameror, har flitigt använt digitalkameror och på senare år min iphone. 

Jag vill nu införskaffa min första ''real deal''. Vad rekommenderar ni? Och gärna ingen snordyr..

Fridaaaa
0

Jag har en Nikon D3100, jag tycker att den är bra nybörjarsystemkamera samt även för vidare utveckling, mycket nöjd med min 🙂 Samt då köpa till objektiv såklart.

Jag gillar canon och Nikon bäst personligen, men mycket är smaksak också.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JazzBass
0

Vad gäller kvalitet är det inte så stor skillnad. Välj nån instegsmodell du känns rätt i handen för dig, så hamnar du knappast så mycket fel. Det är mer vad du vill att kameran ska ha för egenskaper som avgör valet än de tekniska skillnaderna.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
0

Jag tror att du redan har formulerat svaret på din fråga. Låt budgeten styra i första hand. Se sedan till det som just du ser som användarvänligt för din del. Som det ser ut i dagens läge är det främst spegelreflexkamerorna som är billiga om man ska ha en med titthålssökare, och det ska man väl i regel.

Nästa fråga kan vara hur beroende man är av användarvänliga finesser som en skärm som kan vinklas i olika lägen, eller att AF fungerar kvickt också när man använder skärmen som sökare.

Men oavsett vilka finesser man vill ha, så har du redan satt budgeten som prioriterad, och då är det egentligen de mest sålda billiga modellerna från de två största tillverkarna som är mest aktuella.

Annars är det tämligen självklart att man kan få lite mer godis om man betalar mer, men det gäller lite grann att veta vad man vill ha.

Så om du säger vad "snordyr" eller inte betyder för just dig, så underlättar det.

Mattis99
0

Köp en Canon 700D el, 1200D alternativt Nikon D3200 el, D5300. You cant go wrong… Köper du nåt finare objektiv redan i början så har du oavsett börjat köpa in dig i ett bra system.

annie-ess
0

Åh tack för alla svar! 

Känns som Nikon D3200 Skulle kunna vara något för mig ?