Suddigt...?
Jag har ett problem. Jag tycker alltid mina bilder ser så suddiga ut, inte oskarpa, verkligen inte! Men det är som om det jag förväntar mig aldrig inträffar. Är det bara jag eller känner någon annan likadant? Att alla andras bilder ser bättre och skarpare ut? (Inget fel på min utrustning)! :-P
Har du någon exempelbild att visa?
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Inte just nu, är på en surfplatta, och nedladdat från fb suger 😉Menar lite allmänt, känns alltid som ngn har bättre bilder. Har en fotoblogg däremot, http://matildasjobergfotograf.blogspot.se finns bilder där… 😃
Vad har du för utrustning då?
När jag såg bland bilderna på ponnyna du haft så fanns det flera felfokuserade bilder där fokusen låg på bakgrunden istället för på huvudmotivet, och bilder med skakoskärpa, rörelseoskärpa och högt brus från högt iso.
Kanske dags att du sätter in dig i lite kamerateori om du inte har helt koll på det där med iso, bländare och slutartid? Det verkar som du skulle ha lite att lära på den punkten. En annan sak att ha koll på är vart du lägger skärpan, alltså vad du fokuserar på. Skärpan är som bäst bara på ett enda avstånd från kameran, och det gäller speciellt då man kör mer inzoomat. Ju större bländare (=lägre bländartal), desto mer uppenbart blir den här fenomenet. Om du använder helautomatisk fokusering, sluta med det. Välj enpunktsfokus eller nåt annat läge så får du mer koll. Mer att hålla koll på också förstås, men vill man undvika missad fokus på en del av sina bilder så har man inte så många alternativ än att undvika helautoläget.
Sedan, när du har allt under kontroll gör du bäst i att ladda upp bilderna i "vettig" storlek för internet istället för full Upplösning. Förminska dem till kanske 1200 pixlar på bredden eller 800 på höjden, efterskärp bilderna för bästa visningsskärpa, och ladda upp. Det spar uppladdningstid och minskar risken för bildstöld. Spara gärna exif-informationen (borta iaf på den bild jag granskade) och lägg in en copyrightnotis för bilderna, det borde gå att göra via inställningarna i kameran. Det sparas sedan i bildens Exif.
Hoppas det här hjälper dig lite på traven. Kunde skriva ännu mycket mer men tar det senare om du har mer specifika frågor. 🙂
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Ah, bilderna på ponnyer jag haft är ingen ide att titta på! Inte jag som tagit dem, utan det var mer ett blogginlägg bara. Finns mer bilder bakåt i tiden från hopp tävlingar ocH en USA resa .😉 Och kamera teori har jag full koll på, jag vet att fokus hamnar rätt osv. Jag tycker bara att bilderna alltid ser sämre ut än alla andras ( kan vara ngt jag bara fått för mig), ber om ursäkt för lite luddig tråd. Tack för uppladdningstippset :-)

Suddiga är de definitivt inte. Du får nog beskriva problemet du har med dem lite bättre och kanske lägga upp någon typisk bild här, en som du ser som "suddig".
Jag gissar, så här långt, att problemet mer är val av kameravinklar och bakgrund, kanske parat med efterarbetningen, men det kan knappast bli väldigt mycket bättre om man inte har mer koll på bakgrunden. Ekipagen jag har sett från november är skarpa så det räcker till. Däremot försvinner ryttaren mer eller mindre i bakgrunden, och avståndet är så stort att perspektivet på ekipaget är ganska hoptryckt.
Om man inte kan ta sina bilder från en position inne i banan, kan det vara bra om man kan komma upp så högt att man inte får staket och skog bakom ekipaget, utan mer av marken.
#4 - Okej, det förklarar lite. Valde bara att se på det första "bästa" jag snubblade över. När jag såg mer bakåt så syns det att du nog kan din sak.
Skärpning är ett ganska svårt men nödvändigt kapitel att sätta in sig i om man vill ha den där sista skärpan i sina bilder. Man kommer ganska långt genom att ställa in en grundskärpning i t.ex. LR/Camera RAW och vid exporten lägga på en automatisk efterskärpning, men utan skärpning kommer man inte så långt. Dessutom, om en bild måste skalas om av en webbläsare går man miste om den där sista skärpan som man fått fram i bilden. Därför är det smartast att ladda upp bara förminskade (och efterskärpta) bilder som ryms på de flesta standardskärmarna, annars måste de skalas om för att visas i sin helhet och det äter som sagt upp den skärpa man jobbat för att få fram, vilket inte är så kul.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#5, jo håller med, men ute på hopp tävlingar så finns det tyvärr ingen möjlighet att komma upp lite tyvärr! Men ser din poäng 😃 Tycker du de är skarpa räcker det bra, det är bara en konstig kännsla jag får ibland, att bilderna egentligen skall vara skarpare, men det kanske helt enkelt är så att det inte går, utan det är bara min föreställning… Tack 😃 #6 Hehehe lätt hänt 😉 Precis! Får en kännsla av att det är en del av problemet, de är jätte fina i mindre form men på internet/helskärm ser de suddiga ut. Vad för program är bäst att fixa storleken med? Har PS.. Tack 😀

Det är okej att göra det med Photoshop, men det handlar då om att ställa in en del parametrar när man spar bilden, och det är ju noga att man inte skrivar över den med hög Upplösning som man har.
Man börjar kanske helst med "Spara som" och placerar målfilen på ett vettigt ställe, kanske i mappen /Bilder/webbfoto/ och sedan fortsätter man med att dra ner storleken och efterskärpa och spara den där som ligger i den mappen, och som man helst också har satt ett annat namn på, exempelvis att man lägger till "web" innan punkten som står före jpg.
Välj helst inte "Spara för web", eftersom PS då rensar Metadata. Bilderna ska helt ha Metadata, och där skriver du in Copyright och kontaktuppgifter. Det kan du göra i Photoshop.
Sparar aldrig för webb, utan i största storlek 😃 Aaaaah ok 😃