Foto iFokus

Foto

Etikett: vilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 665 ggr
elvirawz
3

djurfoto konstruktiv kritik

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Jag undrar om ni skulle kunna ge konstruktiv kritik på detta djurporträtt? :)

Tack på förhand! :)

elvira.horseworld.se

NeuroJajje
0

tyckte det var en mycket härlig bild, 

saknar dock att inte hela ansiktet är med, är bilden tagen så eller har du croppat den?
ALLT annat gillade jag med bilden :) thumbs up :)

Sajtvärd på traning.ifokus.se/

Inkanyezi
2

Bilden har precis det som jag uppskattar i ett porträtt: kontakt.

När jag tittar på bilden känner jag mig betraktad, och den känslan vill jag att ett porträtt ska förmedla.

Det som kanske skulle kunna göra bilden lite bättre är att dra ner ljusstyrkan lite och öka kontrasten. Jag tror att det görs bäst genom att dra svartpunkten, så att det blir mer svärta och kontrasten ökar i hela bilden.

En del av mjukheten kommer av överstrålning, som beror på det mycket starka ljuset bakifrån, och också när man höjer kontrasten kommer det att vara påtagligt, men det förstör inte intrycket av bilden. Det är en teknisk anmärkning, som egentligen är ofrånkomlig vid den här vinkeln mot ljuset och den utrustningen. Det kan man inte göra någonting åt i efterhand, men om man är uppmärksam på det kan man ofta minska överstrålningen genom att skugga objektivet, exempelvis med handen.

Att örat och tassen har hamnat utanfär bildytan är inte något problem. Det viktigaste är ögonen, och här är de precis rätt.

elvirawz
0

Åh, tack så mycket! 

Bilden är tagen så - den är alltså inte skuren i något program :)

elvira.horseworld.se