Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 484 ggr
Arrowhead
0

För stora bilder för ifokus

Jag har nu på senare tid kommit igång med kameran och börjat fota mycket, och det är ju kul att kunna visa upp sina bilder men varje gång jag försöker lägga upp en bild på iFokus som är tagen med kameran så går inte det.. Bilderna är för stora helt enkelt, så jag undrar om det finns något enkelt (då jag inte är sådär jätteduktigt när det kommer till tekniska saker) sätt att förminska bilderna så att det går att lägga upp dom här.. Och kvaliteten på bilderna förstörs väl inte när man förminskar dom?

VildaVittra
0

Det enklaste är ju att ladda upp bilderna på exempelvis photobucket, för att sedan kopiera bilden och klistra in i inlägget.

Lilla Pi 8 veckor photo Bild011.jpg

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Inkanyezi
2

Jag vill inte hålla med om att det skulle vara enklare att ladda upp till photobucket eller någon annan tjänst. Det går alldeles utmärkt att lägga in bilder här, också stora, men vad menar vi nu med stort?

Om jag förstår det här rätt, så handlar det inte om bildstorleken, utan mer om filstorleken. En bild här kan vara hur stor som helst strängt taget, men det finns gränser för vad man kan lägga in i databasen, och om man vill göra det optimalt, bör man känna till de gränserna och anpassa sig till dem.

Det är egentligen rätt enkelt, för det är bara en gräns som man behöver ha klart för sig när det gäller att presentera bilder i vanliga inlägg, och det är hur stor en bildfil får vara för att systemet ska godta den så som den kommer. Den gränsen är 1999 kB. Filer som är större kommer endera att krympas av servern eller om de är mycket för stora, kommer servern inte alls att ta emot dem. Om servern krymper bilden, så kommer kvalitén att bli sämre och Exif kastas bort.

Så allt man behöver göra är att se till att bilden man lägger upp tar mindre plats på hårddisken än 2000 kB.

Så finns en sak till som är värd att tänka över, och det är att våra bildskärmar i regel inte klarar att visa mer än ungefär två megapixel. Bildens storlek bör alltså vara högst två megapixel om den ska kunna visas i sin helhet på en bildskärm utan att programvaran hos användaren krymper ner den.

Så det första man ska göra för en bild som ska laddas upp är att dra ner dess storlek till högst två megapixel. Därefter spar man den som jpeg med en filstorlek som är högst 1999 kB. Man kan behöva minska jpeg-kvalitet för att få ner filstorleken, men det brukar inte vara något problem. En bild på två megapixel kan vanligen göras med rätt så bra jpegkvalité.

Alltså: Du använder ett lämpligt program för bildbehandling och minskar först bilden till två megapixel, exempelvis formatet 1600x1200 pixlar, eller mindre om du tycker att bilden ser bra ut i mindre format. Så efterskärper du så att den ser lagom skarp ut, och spar som jpeg med en kvalité som ger filstorlek mindre än 2000 kB.

Sedan laddar du upp filen.