Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-hård
Läst 890 ggr
[norrpojk65]
0

Kritik porträtt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Försökte mig på lite porträttfotografering utomhus idag. Bakgrunden är väl inte den optimala men fick ta det som fanns. Tycker åndå den inte är allt för störande (bakgrunden alltså). Bilden är behandlad i LR. 

Ge gärna kritik både positiv och negativ.

Sätter den i hård kritik med förhoppning om mycket kritik.

mitlund
1

Jag tycker att bildkompositionen är väldigt bra, fast det att det finns "luft ovanför huvudet" i bilden ,(hoppas du förstår vad jag menar). Om man ska vara petig måste jag påpeka att kompositionen skulle bli ett snäpp bättre om motivet var flyttat lite åt vänster, det är i allafall vad mina ögon säger. Jag tycker också att du kanske skulle kunna ha ökat ljusstyrkat och kontrasterna en aning, en smaksak är det nog. Som du själv säger, bakgrunden kanske inte var den mest optimala, men du får ett plus för att du valde en grå bakgrund!

Trongutten
1

Håller med ovanstående så jag behöver inte skriva ut allt, men jag tycker även att du kunde zoomat ut en aning, och jag gillar verkligen inte att bilden är fyrkantig. Men fin skärpa och bra ljus!

/ Josefin
Följ mig gärna på min blogg, htt://josefintimmes.blogg.se

[norrpojk65]
0

Tackar för kritiken. 

Jag tycker inte bilden ser mörk ut på min dator men den kanske är det, måste kolla upp det. 

Ja tyvärr så var jag tvungen att beskära bilden för att få bort lite saker jag inte ville ha med så bilden blev tycker jag med alldeles för fyrkantig, försökte därför ge lite mera plats ovanför huvudet för att få den mera stående. Blir såhär när fotografen = jag planerar dåligt när jag tar bilder :-(

[malkins]
1

Jag hade nog bett henne kliva fram lite från bakgrunden och ev ökat bländaren för att inte bakgrunden ska bli så framträdande. Fint porträtt annars, färgerna harmonierar fint.

[norrpojk65]
0

#4 Tack för kritiken. 

Ja hon sitter rätt nära väggen i detta fall. Får prova med längre från bakgrunden och större bländare. Finns det någon bra regel på hur långt från bakgrunden man bör ha porträttet för att få bakgrunden "suddig" ?

[malkins]
1

#5 Det är väl flera saker som spelar roll, vilken brännvidd du använder när du fotar och hur nära motivet du står och hur långt mellan motivet och bakgrunden det är. Ju kortare skärpedjup du får med hjälp av brännvidd, bländare och avstånd till motiv desto närmare bakgrunden kan hon stå utan att bakgrunden blir skarp. Jag är dålig på regler och brukar testa mig fram. Är inne i en period nu då jag tycker porträtt är roligt!

[norrpojk65]
1

Okej, jag får prova mig fram med hjälp av de du skriver. Ja porträtt tycker jag är i det särklass roligaste att fotografera, speciellt äldre människor med mycket "ålder" i ansiktet. Å då fotografera dem helst i en naturlig miljö.

[norrpojk65]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Med risk att bli tjatigt, men här är en omarbetad bild som är mera "stående". Funkar denna beskärning ?