Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 813 ggr
Peak303
0

Vitbalans, fråga!

Jag har haft min Nikon D7000 sedan Augusti förra året men jag har märkt det att den har lite svårt att bli rätt i vitbalansen. Antingen är den för gul eller för blå, och har svårt att få den mitt emellan. Någon som har tips för hur man kan göra förutom att ha den på Auto för det vill jag inte. 

På min tidigare Nikon D90 hade jag aldrig detta problem. Någon annan som är med om samma?
Min kompis provade även min kamera och även hon kände av detta!

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Inkanyezi
0

Det finns ju massor på nätet om hur man ställer Vitbalans. Det vanligaste bland mer drivna fotografer är nog att helt enkelt köra på känn i råomvandlingen, även om det kanske inte passar den som uteslutande spar jpeg.

Det mer strikta sättet är att inkludera en vitreferens i en bild i ljuset som man har vid det tillfället, och att man sedan använder pipetten för att ställa samma balans i alla bilder tagna i samma session. En bra vitreferens är exempelvis WhiBal, som säljs av Goecker, men det finns en del alternativ som inte kostar fullt så mycket.

Så det är ett par motfrågor:

• Fotograferar du alltid jpeg, dvs inte omvandlar själv?
  • Har du någon vitreferens för att ställa in efter ljuset?

Om du alltid tar jpeg och inte har en vitreferens, så är du inte på särskilt hal is. Då finns i stort sett tre användbara inställningar:

• I vanligt dagsljus ställer man in solskenssymbolen. 

• I mulet, fortsätter man med solsken, men om man vill ha varmare karaktär på bilden, dvs lite gulare återgivning, ställer man in moln.
    (Molnsymbolen ger i stort sett rätt återgivning när man har en stor del av himlen blå, men solen är täckt av moln.)

• I lampljus inomhus, vanliga lampor som man har hemma, använder man K-inställning och ställer på 2700. 

Alla andra vitbalansinställningar är osäkra, inklusive "Auto".

Om du vill ha en fungerande vitreferens, kan det enklaste vara att klippa sönder en tvåliters mjölkförpackning från Skånemejerier (Åsens), som har tillräckligt nära vitt för att kunna användas i all belysning. Under etiketten kan man få ut en nästan plan bit på ungefär 9x12 cm. Om du inte dricker mjölk själv, kan du säkert hitta en sån tvålitersdunk i förpackningsinsamlingen.

När man ställer in för jpeg, håller man vitreferensen en liten bit framför objektivet i samma ljus som motivet och följer instruktionen i bruksanvisningen för egen Vitbalans. Det är viktigt att det är motivets belysning, men man behöver inte ställa skarpt. Jag har provat med mjölkförpackningen i olika sorters ljus, och det fungerar bra oavsett vilken ljuskälla man har.

Peak303
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oj förlåt råkade plocka bort min mening: Jag fotograferar allt i RAW.

Tar denna bild som exempel. Färgen tycks försvinna ibland med vlket jag stör mig på. Tidigare fotograferade jag på samma ställe och med samma inställningar i ungefär samma ljus vilket jag då fick rätt på vitbalansen.

-'  Malin Hultman

Inkanyezi
0

Ungefär samma ljus är något som sällan inträffar. Du har tagit bilden i skuggan och solen skiner. Kaninerna är belysta av dels himmelsljus, dels reflexljus och sådant som kanske silas genom löven. Det finns ingen vitbalansinställning som fungerar för det, men man kan möjligen använda pipetten på pälsen någonstans på någon av kaninerna för att få en utgångspunkt.

Och det finns inte någon vitbalansinställning i RAW. RAW är råa data, utan Vitbalans.

Peak303
0

Hur kan man då få rätt på färgerna utan att behöva göra så överdrivet mycket i Lr? Då jag tråkigt nog aldrig får rätt på det. Men har ändå fortfarande problemet med att det blir förmycket åt ett eller andra hållet. Gult <-> Blått

-'  Malin Hultman

Inkanyezi
0

Du har ett program för konvertering från en annan tillverkare än kamerans. Du bör förvänta dig att det kan finnas småsaker som måste ändras för att det ska bli rätt färger direkt då du öppnar filen. Du får helt enkelt göra en egen profil för att det inte funkar. Troligen fungerar det bättre med ViewNX, men Lightroom klarar det om den är rätt inställd.

Som jag redan har nämnt. Råfilen har inte någon Vitbalans, utan det är ditt program, Lightroom, som skapar vitbalansen när du öppnar filen. Om parametrarna i Lightroom inte stämmer, så kommer vitbalansen inte att bli som i kameran.

JazzBass
1

Angående färgstick, så har jag via min fotoklubb varit på ett par kurser med utomordentligt duktiga porträttfotografer som betonat det här med färgerna vid miljöporträtt. Om man inte tittar noga efter så ser man inte hur all omgivande färg reflekteras på huvudmotiven. Personer som står i grönska blir grönare än vi uppfattar dem med våra ögon, och om blå himmel reflekteras på dem (om man står i skuggan en solig dag) blir de för blåa. Situationen blir inte bättre av att en autovitbalansering försöker kompensera bort alla färgstick. Har man en grön bakgrund blir färgtonen lätt för långt åt magentahållet. En viss kompensation åt det hållet kan behövas men kanske inte så stor som vitbalanseringen föreslår. Annars blir färgerna i hela bilden fel.

Ganska ofta får man måla bort färgstick med justeringspenslar där de uppstår, i ansikten, på kläder och bar hud. I LR4 och senare kan man måla in olika vitbalanser på olika ställen i bilden. När man har en justeringspensel aktiv finns det också ett vitt rektangulärt fält med kryss över i verktygsfältet för justeringspenseln. Där kan man välja att lägga på en färg på det man målat (markerat) med justeringspenseln. Vill man ta minska på en viss färg nånstans kan man välja den färgens komplementfärg och måla med den. Komplementfärgen hittar du om du t.ex. med pincetten väljer området med färgen du vill ha bort, och sedan manuellt ändrar värdet på horisontella axeln så det är 180° större eller mindre. (Färgerna från vänster till höger har nummer från 0-359). Mättnaden - styrkan - ställs på lodräta axeln, ta inte i för hårt.

Ett annat sätt att minska uppkomsten av de här färgsticken redan vid fotograferingen är att använda mer konstljus, alltså externa blixtar, helst uppmjukade via paraplyer eller softboxar. De ger ett direkt ljus som inte hinner studsa och färgas av omgivningen. En enda blixt räcker ganska långt. Om man lär sig hantera en sån får ens porträttbilder snabbt ett stort uppsving. :-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
1

Frågan som du ställde var alltså otydlig, då du nämner vilken kamera som du använder, men inte i det första inlägget talar om att det gäller RAW, som ju faktiskt inte har Vitbalans, och en tredjeparts programvara, Lightroom.

Även om Lightroom är det kanske vanligaste programmet för råomvandling, så är bilden du får upp innan du har pillat på några reglage och om du inte har satt en egen profil för kameran, bara vad Lightroom gör efter parametrarna för Vitbalans som står i råfilens Metadata. ViewNX gör också samma sak, men kanske på ett annat sätt. Råfilen i sig har ingen Vitbalans, utan den förs till av omvandlaren, antingen med hjälp av Metadata, eller genom vad du själv ställer in.

Så i grunden har det väldigt lite med kameran att göra, är strängt taget inte en kamerarelaterad fråga, mer än att den handlar om samverkan mellan kameran och ett program från tredje part.

Men även om frågan inte var helt klar, så kan man säkert få mycket bra resultat med Lightroom, som är en av de bästa råfilsomvandlare vi har. Det gäller strängt taget bara att tämja den. Sett till det, kan den här typen av fel karakteriseras som användarfel, i högre grad än fel hos kamera eller program. Även om det råkade funka sömlöst med D90 finns ingenting som säger att det skulle bli så med alla kameror.

En uppdatering av Lightroom kanske löser problemet, men också utan uppgradering, kan du ställa in Lightroom till att hantera det annorlunda. I knepiga ljussituationer är det ändå alltid lämpigt att använda en vitreferens för att få bättre färger.