Foto iFokus

Foto

Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 837 ggr
Sphynx
0

"Macro-objektiv utan objektiv"

Konstig rubrik kanske. Jag beställde något som skulle kunna fördjupa skärpan(?) i makrobilder- men som alltså ente innehåller något objektiv, det är bara ringar i plåt. Billigt från China eller nåt, men skulle den faktiskt kunna hjälpa?

Inkanyezi
0

Om det är "ringar i plåt", så handlar det nog om mellanringar, som man monterar mellan objektiv och kamerahus. De fördjupar inte skärpan, utan när man drar ut obektivet längre från kamerahuset, så fokuseras det till närmre håll. Man måste alltså krypa närmre sitt motiv för att få skarpt.

De kan vara användbara, men fungerar bäst till obektiv med fast brännvidd, och korta brännvidder bör helst vändas bakfram för att ge bra resultat. Helst ska obektivet också vara försett med bländarring, så att man kan blända ner det manuellt.

Men, VIKTIGT! Det finns enstaka kameror där de här ringarna inte kan användas om de saknar koppling till kamerans AF och nedbländningssystem. Jag misstänker att din kamera är en sådan. Jag ser i bruksanvisningen på "kompatibilitet" att det finns någon mellanring som inte fungerar med kameran. Möjligen spärras helt enkelt utlösningen när kameran inte känner av ett objektiv som är kompatibelt. Du får kolla i bruksanvisningen om du kan få någon ledtråd om det här. Mellanringar med kontakter för automatiken fungerar med rättvänt objektiv.

De är alltså knepigare att använda om man bara har kamerans kitobektiv, men också där kan man komma väldigt nära, både med obektivet rättvänt och bakvänt. För att vända det ska man ha en omvändningsring, med hanen till obektivets filtergänga på ena sidan och obektivbajonettfattningen på den andra. Nedbländningen gör man då genom att spärra den lilla spaken baktill på obektivet i lämpligt läge, och skärpa hittar man ungefär fyra centimeter ifrån objektivet.

Sphynx
0

Aha, mellan! Trodde den skulle ersätta ojektivet men då finns det ju inget…Det stod att den var kompatibel, så jag hoppas det stämmer.

"fungerar bäst till obektiv med fast brännvidd" jag är ju total nybörjare så jag vet inte vad fast brännvidd betyder…Hur vet man om ens objektiv har fast brännvidd (har just laddat ner bruksanvisningen på Svenska, så nu hoppas jag jag kommer kunna förstå mer :)

Tack för ditt utförliga svar :)

Inkanyezi
0

Fast brännvidd betyder att det inte är ett zoomobjektiv.

Ett zoomobjektiv kan man variera brännvidden på, mellan två olika värden. Det vanligaste som brukar följa med kameran är 18mm i den korta änden och 55 mm i den långa. Det har alla andra brännvidder emellan, steglöst, genom att vrida på en ring på objektivet, zooma.

Ett objektiv med fast brännvidd har bara en brännvidd, t.ex 50 mm. Objektiv med fast brännvidd kan göras ljusstarkare än zoomobjektiv, och kan fungera bättre för att ta ett motiv skarpt med bakgrunden suddig.

Sphynx
0

Då måste jag ha ett med öppen brännvidd, för jag kan ju vrida båda de yttre ringarna på kameran (som jag inte ens vet vad de heter ännu).

Tack :) :) :)

JazzBass
0

#4 - Som sagt kallas de med variabel brännvidd för zoomobjektiv. "Öppen brännvidd" är inget begrepp som används inom foto. Brännviddsomfånget är ju begränsat, från t.ex. 18mm till 55mm på en typisk vanlig normalzoom. 18mm är vidvinkel och 55mm måttligt tele. Ska man ha andra brännvidder får man använda andra objektiv.

Angående mellanringarna så antar jag att de i princip är oanvändbara för dig, eftersom du verkar ha ett vanligt modernt zoomobjektiv utan bländarring, vilket innebär att objektivet alltid är ställt på största bländare (eller minsta, är osäker på vilkendera det är i det här fallet) när du har det monterat. Mellanringar "fördjupar verkligen inte skärpan" i bilderna, utan snarare tvärtom. Meningen med mellanringar är att kunna ta bilder med högre förstoringsgrad på nära håll än man kan utan dem, men man går miste om möjligheten att fokusera på föremål längre bort. När man ökar förstoringsgraden förkortas också skärpedjupet kraftigt, vilket gör att man ofta måste använda mycket små bländare för att få nåt skärpedjup alls. (Alternativt syssla med photostacking där man slår ihop en massa bilder med skärpan på olika ställen, men det är lite överkurs här).

När man flyttar objektivet längre bort från sensorn ökar man inte bara den möjliga förstoringsgraden, man förstorar också alla optiska fel som t.ex. diffraktion och kromatisk aberration, bortsett från vinjettering och distorsion, bildfältskrökning. Sånt betyder i praktiken sämre skärpa.

Jag skulle rekommendera att du returnerar mellanringarna om du kan, eller säljer dem vidare. Din kamera (om det var en D60, minns inte helt) är inte heller optimal för att användas med såna objektiv som gör att du får glädje av mellanringarna, t.ex. AF 50/1,8 D. Det blir ett manuell fokus objektiv på din kamera och det är inte kameran lämpad för.

Ett bättre val för din del, om du med endast en liten investering vill kunna ta mer extrema närbilder, är att montera en närbildslins i filtergängorna längst fram på objektivet. Välj en med +2 - +4 dioptrier, kraftigare linser än det ger en ganska dålig bildkvalitet eftersom de också förstorar objektivets optiska fel, som ju alltid finns i större eller mindre utsträckning.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus