Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1077 ggr
Sphynx
1

Absolut 100% nybörjare på system söker basic tips

Hej!

Har ÄNTLIGEN en systemkamera, en Nikon D40. Har ingen kunskap om systemkameror alls, inte ens grundläggande. Då jag köpte min begagnad så har jag heller ingen bruksanvisning.

Har inga extra objektiv, bara det som medföljer. Hur gör jag om jag vill ha dimmigare bakgrund och bara fokus på objektet närmast kameran?

Jättetacksam för svar…

Silkesjoo
0

Jag skulle rekommendera en titt på www.moderskeppet.se /Micke

Silkesjoo
0
pellepiano
0

Bäst är att lära sig det mest grundläggande först. 

http://www.kameravaskan.se/

… så kommer rådet att använda ett så lågt bländarvärde som möjligt ( för att få en suddig bakgrund ), bli mer begripligt.

Helst bör man ha ett objektiv som har ett lägre bländarvärde än det som följer med kameran. Vanligast är 50 mm 1.8 skulle jag tro. Utmärkt för porträtt. Och billiga trots god kvalitet.

JazzBass
0

"Hur gör jag om jag vill ha dimmigare bakgrund och bara fokus på objektet närmast kameran?"

Ställ kameran i A-läge, ställ in lägsta bländartalet du kan (t.ex. 5,6 om du har zoomat in helt) genom att ratta på tumhjulet, fokusera, knäpp av. Några tumregler:

Ju större bländare, desto suddigare bakgrund
Ju närmare kameran motivet är, desto suddigare bakgrund
Ju mer inzoomat (ju längre brännvidd), desto suddigare bakgrund
Ju större avstånd mellan motiv och bakgrund, desto suddigare bakgrund

Tycker du om bakgrundsoskärpa så kan det löna sig att investera i ett objektiv med större maxbländare, t.ex. ett Nikon AF-S DX 35/1,8 som är ganska förmånligt. Bildvinkeln är då låst, men om du rattar zoomen du har till 35mm så ser du vilken bildvinkel det är fråga om. Det finns också t.ex. 50/1,8, 50/1,4 och 85/1,8 som ger ännu mer bakgrundsoskärpa, men också snävare bildvinkel. Det sista är dyrast, men är jättebra för ansiktsporträtt. (Det finns också 85/1,4 med autofokus av både Nikon och Sigma som är utmärkta objektiv men rejält dyra, samt ett med manuell fokus av Samyang som är direkt billigt i jämförelse. Det är dock mycket svårt att fokusera manuellt med en Nikon D40 då den har så liten sökare så jag rekommenderar absolut autofokusobjektiv).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Perly
1

Har en Nikon D5100 och brukar fota naglar med det medföljande objektivet (18-55 f/3.5-5.6 VR), där blir det väldigt dimmig bakgrund, endast hand och naglar skarpa.

Mina grundinställningar är då(Fotar oftast i halvmulet väder/skugga), Manuellt läge;
Zoom: 55mm
ISO: 800
Slutartid: 1/250s
Bländare: 8

Skulle tipsa om att testa sig fram, enklaste sättet att lära i mitt tycke. :)

Alltid Oavsett

Elg
0

Vad roligt med en systemkamera!
Det finns en engelsk manual som du hittar här http://www.nikonusa.com/pdf/manuals/noprint/D40_noprint.pdf 🙂

❤ https://www.youtube.com/user/RabbitPages ❤

leemland
0

Jag skulle vilja tipsa alla som är nybörjare om denna bloggen: 
fotokunskap.blogspot.se/  

Där Tommy förklarar på ett lätt sätt om de olika delarna, dvs ISO, bländare etc. Den är ny så han har bara hunnit ta upp ett fåtal saker, men han skriver på ett väldigt enkelt sätt  och jag tycker ni ska ta en titt :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Sphynx
0

Vad underbara ni är! Räknade knappt med några svar alls. Har bokmärkt allt och ska gå igenom allt. Tusen tack allesammans 🎂

Sphynx
1

Tack så mycket Elg, jag borde nog skrivit att jag har manualen, men bara på engelska. Min engelska är bra i vanliga fall, men när det kommer till foto och kamera termer slår det helt slint. Men tack :)