Snabbt svar ang inställningar!
Ska fota en konsert ikväll och jag har en Nikon D5100. Någon som kan ge mig råd på hur jag ska ställa in bästa inställningarna? (Är dålig på inställningar haha)
xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se
Pröva dig fram är väl det enklaste tipset.
Annars, m tanke på ljussättning osv så är väl stor bländare och högt iso att rekommendera, eftersom du vill ha skarpa bilder,
Satsa på att exponera ansikten rätt.
Kör hellre på ISO 6400 än lätt suddiga bilder, tro mig jag vet. Man ångrar verkligen sen att man snålade på ISOt.
#3 En liten extrafråga. Om man sedan ska förstora upp bilderna, blir dem inte vädligt "korniga" då, om man har ett iso tal på 6400?
#3-4: Det beror mycket på kameran. Själv undviker jag absolut så höga isotal om jag inte känner att de verkligen behövs. Men slutartiderna brukar jag vilja ha på ca 1/125s eller kortare för konsertbilder, om jag vill undvika rörelseoskärpa. Sen kör jag oftast på bländare f/2-3,5, beroende på ljusförhållandena och objektivet. Dock så brukar jag ge avkall på på slutartiden snarare än isotalet, och ta fler bilder. Ett tips för bilder tagna med riktigt högt iso är att göra dem svartvita. Bruset stör betydligt mindre då.
Bruset stör också alltid mindre ju mindre format man visar bilden. En bild tagen på iso 6400 ser lika bra ut som (eller t.o.m. bättre än) en bild tagen med iso 3200, om man visar den i hälften mindre storlek.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus