Spetstårta med sockerrosor
Imorgon ska jag för första gången i mitt liv hålla kurs i hur man gör sådana här sockerrosor. Det är sex st som har anmält sig, vilket jag är väldigt glad för. Det trodde jag aldrig med så kort varsel.
För att inte vara alldeles ur form när jag ska lära ut sockerrosen var jag tvungen att öva upp mig lite. Så jag gjorde den här tårtan och givetvis var jag tvungen att fota den. En sak som stör mig är att det verkar som att bilden är lite sned? Eller är det tårtfatet? Ja, jag vet inte? Jag har donat som bara den med att försöka räta upp bilden med får inte till det. Nåt tips på hur jag kan fixa det här?
bakministeriet.blogspot.com
Riktigt fin! :)
Jag tycker inte den ser sned ut ..
Möjligtvis foten på tårtfatet nu när jag tittat lite närmre.. :/ Men om du tycker den är sned kan du ändra det i ett redigeringsprogram :)
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Tack leemland! Jag tycker inte heller att den ser så himla sned ut just nu. Men jag tror att det som gör att jag kan uppfatta bilden som något sned i mina värsta stunder är att jag kanske ställt tårtfatet i sned vinkel och då uppfattar jag ibland att bilden lutar något?

Det som genast slår mig när jag ser bilden är att den stilmässigt är så sammanhållen, och jag tänker mig att du kanske lite grann stör dig på tårtfatet, som inte helt passar in. Jag skulle kunna tänka mig att ställa upp den här tårtan på en blocksten, sådan som används till att mura med, just för att mina associationer går till murverk. När jag ser tårtan tänker jag på rosorna i Heidelberg. Riktigt fräckt skulle man kunna komponera med en murslev, men det är så klart mina tankar. Associationerna kommer av rosorna och den klättrande murgrönan. Jag tycker att tårtan är väldigt fin; bilden också.
#2 Ja kanske de. Man är ju ofta väldigt självkritisk :P Men trycker inte den är sned alls :)
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Inkanyezi: När jag köpte detta tårtfat som jag importerat från USA hade jag en helt annan idé om vad för tårta som skulle stå på tårtfatet. Exakt vad det var för idé minns jag inte. Sedan tog det nästan en månad innan jag fick hem tårtfatet och på så lång tid hinner det passera 1000 fler idéer om vad jag vill göra för något. Jag är ju så himla impulsiv så jag följer aldrig dom idéerna jag utarbetat. Så när jag väl stod med tårtfatet och alla verktyg fick jag en ny idé och det var faktiskt att jag skulle göra en tårta som påminde om sten av något slag. Jag ville ha lite kalkig känsla så tanken var att jag skulle pudra hela tårtan med Maizena men det glömde jag givetvis. Men jag verkar ju fått fram den lite steniga känslan ändå.

Jodå, stenkänslan sitter där, som en smäck. Och det slår mig när jag rullar bilden på skärmen - den är ju ganska hög - att elementet som inte riktigt passar in är den runda foten som talar ett helt annat formspråk. När foten döljs ser det lite annorlunda ut.
Jag tänker mig kanske också att man skulle kunna foga till lite "rimlight", konturljus som kommer bakifrån mot bladens kanter och kanten. Det är så klart fantasin som skenar, jag kan se alla de där grejerna i mitt inre. För mig står den redan på en blocksten - inte tegel, utan grå sten, för att hålla färgskalan - med mursleven lutad invid och en mur som bakgrund.
Jag tycker att det är ganska lyckat, att bilden väcker associationer. Man kanske inte behöver hela historien. Det kan räcka med att den antyds.
Varje gång jag ser dina bilder så får jag allvarliga tankar om att kasta kameran i soptunnan. 😉
Önskar dig en bra dag. Tror mer på kunskap än på prylar!
Medarbetare på Modellfoto i Fokus
Alltid lika fantastiska bilder.
Bästa hälsningar,
Bertil