Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 2058 ggr
Fjällfoto
20

Jakten på dimma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var ute med kameran igår morse, helt underbart väder och fantastisk soluppgång med starka färger!

Lite kritik till denna bild, hiss diss? Vad skulle jag ha gjort bättre och vad är redan bra?

Hannele BM

http://hannelebm.weebly.com

Hanna
0

Wow, vad vackert!

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Paltn
1

Du har ett litet blåstick i nederkant på bilden vad jag tycker mig se (snön)
Detta lilla stick kan gå ändra med vitbalansjustering bara.
I övrigt är det en mycket fin bild, riktigt vackert fångat av solen!

// Paltfan

Fjällfoto
0

Du har rätt, den blåa färgen är lite "i vägen". Ska mixtra lite med vitbalansen…

Hannele BM

http://hannelebm.weebly.com

Mitralis
1

Otroligt vacker bild 🙂 Det enda som jag eventuellt skulle kunna tänka mej skulle kunna höja bilden ännu mer är om du hade haft med lite mer av trädet som man skymtar till vänster, för att få mer djup i bilden. Men jag tycker ändå att den är väldigt fin som den är 🙂

felixhaljeskog
1

#3 Själv gillar jag det blåa, det gör bilden mer kall! Riktigt vackert!

JazzBass
1

Mycket snyggt! 👍

Kompositionen är okej som den är, men skulle du ha chansen att fota samma vy på nytt skulle jag rekommendera att prova lite mer vidvinkligt perspektiv; gå närmare, zooma ut och försök bygga upp tydligare för-, mellan- och bakgrund, gärna med linjer som leder ögat från förgrunden till bakgrunden. Det gör att man förstärker känslan av djup. Det blir lätt lite platt när man står en bit bort och zoomar in, istället för att gå närmare. Kanske du också rentav kunde lägga på dina djupaste vinterstövlar och plumsa bort från vägen ner mot sjön(?), för att slippa lite av slyn som jag tycker är lite i vägen för huvudmotivet i bakgrunden? Jag skulle också gärna se mer av den vackra sjön.

Som sagt är den riktigt bra i övrigt. Tycker inte att den blåa färgen på snön stör nånting, tvärtom ser jag den som nödvändig för att himlens varma färger ska framträda bra. Snön är ju bara vit då himlen är grå och solen inte lyser rakt på den, d.v.s. är i skugga. Är himlen blå så är snön också det i skuggan.

Exponeringen är precis rätt också, tycker jag. Fint fotat! 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JNN
0

Det mesta är ju redan sagt, mycket vackert! Det enda jag tänker på är dom små mörka grenarna som sticker fram längst upp till vänster, dom hade du kunnat beskära bort eller komponerat så att dom inte kom med. Sen är det en mörk fläck i övre högra hörnet, som kan vara en fläck på sensorn eller objektivet. Den skulle lätt gå trolla bort, men i övrigt ställer jag in mig i hyllningskören. Mycket snyggt!🙂

uffelarsen
0

Aj aj aj aj vilken kanonbild, en "vägghängare" finns inget att ta bort eller lägga till enligt mig.

slartybartfast
0

Härlig, och då i synnerhet ljuset. Jag skull INTE ta bort blåsticket i snön för då skulle mycket av dynamiken och känslan försvinna.

[norrpojk65]
0

Kanonbild! Lite synd med de långa kvistarna i framkant på bilden men som sagt en kanonbild.

Å ser så där härligt kallt ut med blåsticket !

Martin
0

Härlig bild, och jag stör mig inte på blåsticket. Jag hade nog försökt clona bort sensordammet uppe till höger eller vad det nu är för fläck. mycket trevligt foto!

mvh Martin

MyBeauty
0

Vilken vacker bild! Jag älskar hur du fångat ljuset och hur träden framträder ur det. Dimman ger en upphöjd känsla till bilden samt hur ljuset lyser ner i dimman. Verkligen bra fångat! Finns inget att klaga på! :)

http://Mylifeandbrian.blogg.se

blabla-84
0

Fin bild : )

MrDeviant
0

Väldigt snygg bild! :)

fed
0

Väldigt fin bild. Fina färger, det blåa i kontrast med solen. Granarna bakom dimman blir väldigt bra som en inramning. Kanske att man kunde komponerat om bilden så att den mer anonyma delen i främre vänstra hörnet blev mindre.