Foto iFokus

Foto

Etikett: kritik-nybörjare
Läst 658 ggr
dicedalton
0

Hur kan jag förbättra denna bild?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

jag har just börjat lära mig fotografera, med en Canon Eos 600D.

Jag undrar två saker om denna bilden:

Hur hade jag kunnat få bilden eventuellt bättre från början? Nu minns jag inte exakt inställningarna, men det var ISO på 400 eller 800. F/3.5 och 1/250.

Och det jag framförallt undrar nu är: hur kan man förbättra bilden? Just nu har jag Paint.net att jobba med (som är en gratis variant av Photoshop).

stinabest
0

Det är ganska svårt att säga hur du ska redigera den. Jag brukar leka runt lite tills jag blir nöjd. Men jag skulle föredra den ljusare! :)

Inkanyezi
0

Fråm början kunde du ha lyckats bättre med högre ISO. Antagligen behöver du inte heller ta med så kort slutartid som 1/250. Det skulle kanske funka med längre tid.

Inställningarna syns i Exif för bilden. Du tog med manuell inställning utan blixt med bländare 3,5 i vidvinkelläget på ISO 800 med 1/250 sekund.

Man kan "höja ISO" när man bildbehandlar, genom att göra så att tonkurvan "skjuter rygg". Så kan man flytta vitpunkten lite åt vänster för att ta bort delen där inga data finns. Då kan man få mer teckning i bildens mörkare delar. För att behålla teckning i det ljusare, kan man dra ner tonkurvans skuldra lite grann.

Hur man gör i Paint.net har jag ingen aning om. Jag använder Gimp.

pellepiano
0

Du kan också flytta buren längre från väggen så du slipper alla skuggor och kanske fota rakt framifrån med större brännvidd för att få ett mer tillrättalagt perspektiv på buren.