Hur ändra exponeringstid?
Jag har lånat en digitalkamera av min syster, jag är ganska säker på att det är en Nikon D5000.
Jag ska fota till ett skolarbete där man måste ställa in alla inställningar själv. Men jag hittar ingen inställning för slutartiden, hur hittar jag den?
Om du har kameran på Manuella läget (M på hjulet) så är slutartiden de siffror det (oftast) står en 1 framför, t.ex 1/500 :)
Jag är inte insatt i nikon men den ändrar sig iallafall när du vrider på något av reglagen.
/ Josefin
Följ mig gärna på min blogg, htt://josefintimmes.blogg.se
Jag har en D5000. Du ändrar slutartiden med att rulla på ratten bara. Då ser du att ett tal ändras på infoskärmen - det är slutartiden
http://Mylifeandbrian.blogg.se
Tack för svar!
#2 När jag snurrade på den förr ändrades bländaren, men nu ändrades slutartiden :o
Ska du ställa in alla inställningar själv är det M-läget på ratten uppe som gäller. Stäng också av autoiso i menyn. Då kan du sen ställa in allt skilt, slutartiden, bländaren och isotalet. Om jag gissar rätt så ställer du normalt slutartiden genom att ratta på tumhjulet, bländaren genom att hålla in en knapp upptill som liknar på en bländare och ratta med tumhjulet, och iso genom att hålla in en knapp vänster om displayen och ratta på tumhjulet. Du kan också ställa in iso genom att trycka två gånger på infoknappen och pila fram till menyn med isoinställningen.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Du får komma och övningsfota på mig och Brian Ida ;)
#5 Ja gärna, ska knäppa med både digital och analog kamera till några arbeten :) Men du bor ute i Kungsgården va?
Du får prova att sänka slutartiden en aning, 800 kan vara ganska högt om man är inomhus :)
/ Josefin
Följ mig gärna på min blogg, htt://josefintimmes.blogg.se

När jag tittar på bilden med blixt så är den tagen med 1/200 sekund, som är den kortaste tiden som blixten fungerar. På kortare tid hinner slutaren i kameran stänga för lite grann, så att man inte får hela bilden belyst.
Och Ovansjö är väl inte så väldigt stort. Du kan säkert få hjälp med inställningarna.
#11 Jag valde att ta den så hög bara för att få skarpa fiskar, de simmar så himla snabbt. Men jag ska prova ändra lite fram å tillbaka få se. :)
#12 Jaså, hmm. Måste hålla lite bättre koll på vilka inställningar jag har tror jag.
Det verkar som att jag på något sätt lyckas ställa ISO på 800 istället för slutaren.
Jag får kolla över inställningarna igen imorgon då jag fått en laddare till kameran.
japp jag bor i storvik. Kanske lite långt för dig att åka men men ;)

Jag vet inte säkert, men jag misstänker att den kameramodellen kan ställa in 1/200 selimd automatisgt när man fäller upp blixten.
Det går alltså inte att använda blixt och 1/800. och det är också troligt att det inte är någon dunderbra idé att ta på så kort tid i akvariet. Dels för att det är ganska lite ljus, men också för att ljuset från armaturen troligen inte är alldeles jämnt, så att man kan få bandning medan slutaren löper över sensorn.
Slutaren i en systemkamera öppnar helt bara på långa tider, och när man ställer in kortare tider än 1/250 sekund, så är det en springa som löper över bildytan, medan blixten lyser kanske bara 1/10000 sekund. Eftersom slutaren inte är öppen helt vid 1/800 går blixten inte att använda då. Man måste ställa in åtminstone 1/200.