Tips på objektiv?
Hej! Jag köpte mig en Nikon D5100 förrförra sommaren och jag använder den flitigt. Har i ärlighetens namn inte haft orken eller lusten att ens försöka mig på att lära mig inställningarna. Fattar verkligen noll. Jag fotar mycket trav och jag älskar att fota närbilder dessutom men med orginalobjektivet är detta inte möjligt. Finns det någon som kan ge tips på vad för objektiv jag ska köpa som kan fota både enormt nära samt funkar bra till trav(snabba rörelser mörker osv). Billigate möjliga :)
xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se
Jag vill inte vara spydig eller otrevlig.
Men har du inte lust eller ork att lära dig kameran så kvittar det säkert vilket objektiv som tipsas om här, för det kommer inte bli bättre än vad det blir med det du har.
Det finns många bra sidor på internet om hur det funkar, det finns även bra artiklar här på iFokus. Så mitt tips är att ta tag i det och försök lär dig hur kameran fungerar och hur du ställer in kameran. Sen kan du fråga om objektiv….🙂
Po.
Finns inget sådant objektiv, skall du fota makro så måste du skaffa dig ett makroobjektiv och med ett makroobjektiv kan du inte fota trav.
Låter kanske mer som du borde ha en mer avancerad kompaktkamera istället för en systemkamera.
Tack för svaren! :)
Tråden kan låsas
xoxo Tahki
Tänker inte låsa tråden i onödan så länge tonen i inläggen är god. Åtminstone jag har också nånting mer att säga.
Man behöver inte kunna alla inställningar, men det är helt klart en enorm fördel att kunna ens lite grann. Så svåra saker är det inte fråga om. Du lär dig ganska snabbt om du ställer in M-läget, stänger av autoiso, och börjar ratta på inställningarna och testa vad som händer med olika inställningar. Men, det är inte vad jag i första hand ville ta upp i det här inlägget.
Ditt kitobjektiv, om det är ett 18-55mm f/3,5-5,6 VR, funkar bra till närbilder. Skruva på en måttligt kraftig närbildslins (som i praktiken är ett förstoringsglas, funkar med ett vanligt sånt också framför kameran) så kommer du ännu närmare motiven.
För trav skulle jag rekommendera ett Nikon AF-S 70-300/4,5-5,6 VR eller ett motsvarande av Sigma eller Tamron, så länge det är versionerna med stabilisator. Inte för att stabilisatorn är jätteviktig när man fotar sport, men dessa objektiv med stabilisator är helt enkelt mycket bättre än de äldre som saknar funktionen. Funktionen är också guld värd då man fotar stillastående motiv och speciellt om man inte har så bra koll på inställningarna. Man får lättare skarpa och lyckade bilder.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Jag tror att det kan vara bra om du förklarar lite mer vad du menar.
När du nämner närbilder och säger att det inte går med ditt objektiv, då undrar jag vad du menar med närbilder. Objektivet kan komma till ungefär trettio centimeters håll från motivet, och det är ju rätt nära. Men man kan så klart inte få med en hel häst på så kort håll.
Men du kanske menar att du ska få hästen större på bilden när du står långt ifrån och inte får komma närmre? I så fall kan man lösa det med ett teleobjektiv, sådant som JazzBass föreslår.
Men det går inte att ta sånt som rör sig i svagt ljus med ett sådant objektiv. Det finns ljusstarka objektiv också, men då är det en annan sort det handlar om. Jag tror att du kan behöva läsa på en del, som någon har föreslagit, för att få lite mer begrepp om hur du ska formulera dina önskemål.
Och jag undrar om det egentligen är läge att skaffa ett objektiv till, eller om det kanske skulle vara mer idé att lära dig hur du kan använda det du har för att få bra resultat. Man måste vara ganska nära för att kunna ta bra bilder, och de kan ofta bli bättre om man tar dem på närmre håll i stället för att stå långt bort med tele. Om du till exempel tycker om att ta hästhoppning, så är det inte vid tävling, när man inte får stå inne i banan, som du kan få de allra bästa bilderna, utan vid träning, då du kan stå nära och välja mer dramatiska bildvinklar. Där passar objektivet som du har.
En idé kan vara att skaffa ett ljusstarkt objektiv, för att någotsånär kunna isolera ditt motiv från bakgrunden, och att sedan använda fötterna för att placera dig i rätt läge, i stället för att försöka zooma dig till ett utsnitt där motivet gör sig i bild. Men med objektivet som du har finns den möjligheten också, med undantag för att du inte kan få bakgrunden särskilt oskarp, eftersom öppningen är ganska liten.
Men berätta vilken slags närbilder du vill kunna ta, så blir det attare att ge dig någon slags råd.
Tack för svaren! Ska självklart kolla närmare på inställningarna men det har hänt förut att jag mixat med inställningarna och vips så blir alla bilder riktigt dåliga och jag har inte den minsta aning om hur man ändrar tillbaka så därför gillar jag inte att pilla för mycket :)
Jag vet inte riktigt vad de finns för objektiv och därför talar jag bara om vad jag är ute efter för att få hjälp om vilket/vilka jag bör köpa. När det gäller närbilder så är jag intresserad utav att fota blommor/insekter osv. Vill kunna ta riktigt nära. På bilden jag bifogar nu har jag kameran säkert 5-10cm ifrån blommorna och så har jag inzoomat så mycket jag kunnat. Han inte få en bild närmare än så… Jag vill kunna ta en bild så pastillerna blir skarpa och stora om ni förstår :)
Sedan fotar jag ju också mycket trav och är med det ute efter något som är bra att fota just trav med. Det går fort och och hästarna är ju en bit ifrån :)
xoxo Tahki
#4 Är Nikons 70-300 så mycket bättre än deras 55-300 så det är värt de 2500kr extra? Ca 5000kr mot 2500kr
#6 Då får du skaffa 2 objektiv, ett macro- och exempelvis ett teleobjektiv till travet.