Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 327 ggr
dogiiee
0

Ska köpa systemkamera

Hejsan Nu är det så att jag ska köpa mig en systemkamera, har bara haft digitalkamera tidigare men gillar inte dom. Så jag skulle vilja ha tips på någon bra kamera som fotar snabbt då jag gillar att fota djur och saker som rör sig. Typ som min katt men hon rör sig väldigt mycket och sitter aldrig still långa stunder när man fotar så bilderna blir alltid dåliga. Det behöver inte vara en nybörjarkamera då jag lär mig lätt och kan kameror så att säga :) Inte dyrare är 4000 kr helst Är öppen för alla förslag

JazzBass
0

Testa några systemkameror (de är också digitalkameror för övrigt) i en affär. Välj den som du tycker verkar och känns bäst som ryms inom din budget. Alla svarar snabbt på avtryck och ger riktigt bra bildkvalitet så länge man vet vad man gör och känner till utrustningens begränsningar (t.ex. svårt att fota snabba rörliga motiv inomhus utan blixt och med ett vanligt kitobjektiv). Så vilken man väljer är mycket mer en smaksak än nånting annat.

Man behöver inte vara rädd för att välja näst senaste modellen istället för den senaste. Mest "bang for the buck" får man utan tvekan av en lite äldre modell. Så mycket bättre blir de inte för varje generation att det berättigar en stor prisskillnad. För mellanskillnaden kan man kanske skaffa sig ett ljusstarkt objektiv som komplement.

Sen behöver man inte heller misströsta om bilderna inte från första exponeringen blir å bra som man tänkt. Det är en helt annan sak att fota med systemkamera än en kompakt och man behöver ha koll på betydligt fler inställningar. Men om man pluggar på och experimenterar mycket med olika inställningar så lär man sig troligtvis hantera kameran relativt snabbt. Det viktigaste att ha koll på är:

- Bländare, slutartid och ISO. Hur man ställer in dem för att få rätt exponerade bilder, och hur varje parameter påverkar bildens utseende.

- Autofokusmetoderna

- Ljusmätningsinställningarna och avläsning av ljusmätaren

- Bildprofiler (om man fotar i jpeg)

Men kanske du kan det här redan då du säger att du "kan kameror"? Nånting säger mig ändå att då du inte verkar ha erfarenhet av systemkameror är det här rätt nya saker för dig och därför tog jag upp dem. Personligen hade jag ingen koll på det här förrän jag skaffade min första systemkamera. Det enda jag visste var att högt iso ger mycket brus, men jag visste inte vad man vann på det… Lycka till med kameraköpet! 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus