Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 380 ggr
madeleinepa
0

Förvara bilder under resa

Ska ut och resa till USA,florida i tre veckor och kommer inte ta med datorn. Har bara en stor bärbar och det känns mest krångligt. Till min kamera har jag 1 minneskort. Ett som är 16 GB och rymmer 900 bilder. Fotar i RAW- format.

Men jag som gillar att peppra och hellre tar för många än för lite, undrar hur alla andra gör med sina bilder. Kommer ju säkert fota hur mycket som helst och filma också. Måste jag köpa 10 minneskort för alla bilder eller finns det något annat sätt man kan göra på? 

Kan man ladda upp alla bilder på ett internetcafé (om det ens finns) och sen ladda över till ett usb/externt minne? Fast det lät krångligt då måste man ju betala för dator också.. och ladda upp ens bilder på en allmän dator.

Eller ja, köper ni bara flera minneskort för hundratals pengar? DOm är ju dyra.. och jag kommer nog fota och filma en hel del under tre veckor.

Po A
0

Jag gör så här. Ska jag iväg på semester så är datorn med. Inrikes som utrikes. Annars är det kanske skaffa fler minneskort och dra ner på bilderna av samma motiv 🙂

Kör du i RAW så kommer det att bli mycket GB som fotograferas. Jag hade övervägt att ta med datorn. Då har du en bra backup och du kan sortera och bildbehandla när och om du får tid 🙂

Po

madeleinepa
0

Ja, jag kanske måste ta med den iallafall. Men läste på någon internet sida att det finns en stor risk att datorn blir stulen på resor och då blev jag lite orolig. Men jag ska ju till USA och bor i en hyrd lägenhet så då kanske det inte är lika stor risk som i t.ex. ett hotell i Turkiet. 🤔

Det får nog bli att jag tar med den trots allt. Då behöver jag inte slösa pengar på flera minneskort och kan samtidigt fixa med bilderna precis som du säger 😃

Po A
0

Jag är mer orolig för min kamerautrustning än datorn när jag är iväg 🙂  Det du kan lägga pengar på istället om du inte redan har det, det är en extern HDD som du har som backup. Så har du bilderna på minst två ställe. Kan säkert kännas surt om du kommer hem utan bilder….

madeleinepa
0

Ja, det kan nog kännas surt! Måste nog ta och köpa en där.

Är mer orolig om datorn därför att jag har bilder ända sen 2012 på den. Skulle något hända med den vet jag inte vart jag tar vägen.. Men min kamera skulle ingen kunna ta, har den som ett halsband runt halsen. Finns nästan ingen risk 👍😉

Po A
0

Oj….😮 Ingen backup av dina bilder? Då får det bli en HDD. Se till så att du har minst två kopier av bilderna. Det är inte frågan om disken går sönder, det är när….

ru4real
0