Kritik - Bus i lekparken (H)
Skakat av kameran lite damm efter den foto-torra vintern och fotat sonen lite idag.
Blev några enkla bilder, här är en utav dem.
Misstänker dock att kameran fokuserar lite fel, då det korta fokusdjupet hamnat någon millimeter framför punkten jag placerade det. Men bilden gör sig bra ändå, eller vad tycker ni?
// Paltfan
Fokuspunkten är lagd precis i ögat, men känns som skärpan ligger lite skarpare närmare kameran? Eller är det inbillning? :P
// Paltfan

Det är nog inte inbillning, och det kan vara ett problem när man har objektiv med stor öppning. AF-sensorns mikrolinser framför de parvis ordnade ljusbrunnarna siktar på två stycken mycket små fläckar på objektivets ugångspupill, och de fläckarna ligger rätt nära mitten och motsvarar ungefär bländare 5,6 i bredd.
Toleransen är alltså större än vad man kanske vill godta för ljusstyrka omkring f/2, och när man tar med stor öppning kan den optimala skärpan hamna fel, helt enkelt därför att precisionen i systemet inte är större än så.
Om objektivet genomgående närfokuserar, så kan man justera det, men jag tror inte att instegsmodellerna har mikrojustering av AF. Man måste alltså lämna in kameran och objektivet om man ska justera in det, och även när det är justerat, så är det en viss tolerans, som förhoppningsvis är mindre än vad din bild visar. Det ser ut som om skärpan hamnade någonstans nära nästippen, och man kan se på blixtlåset i kanten av jackan var skärpan ligger.
Om du gör ett fokustest, så kan du se om kameran genomgående närfokuserar, eller om det är hipp som happ, att hysteres och annan tolerans gör att den hamnar fel lika mycket åt båda håll när man fokuserar från långt håll till nära och vice versa.
Om den alltid ger "front focus", så kan det justeras.
Mja, tror hursomhelst jag inte kostar på en inlämning då jag nu sparar till fullformats-uppgradering av kameragaraget mitt.
Men tack för svaret, känns bra att man har ett hum om var fokusen sitter iaf.
Kan tyvärr inte svara på om den alltid fokuserar närmare, men ska kolla på framtida bilder.
// Paltfan