Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 651 ggr
Shelsy
0

Slutartid - Hjälp!

Jag har försökt tagit lite kort på mina hundar, det går jätte bra tills jag kommer till att fota när de springer runt. Jag höjer slutartiden till ca 1000 och bländaren på ca, 5,6 eller 7 och som vädret är nu har jag ISO 100, resultatet blir att bilderna blir jätte svarta och suddiga.

Vad gör jag för fel? På min gamla Canon systemkamera kunde jag ställa in den så som jag skrev här uppe och bilderna blev perfekta! Nu har jag en Nikon d3100.

Tacksam för svar!

Anna
0

Vilket objektiv använder du?

Ett bländartal på 5,6 - 7 är ganska litet, dvs du släpper inte in så mycket ljus. Att då kräva kort slutartid och lägsta ISO är lite orimligt. Prova höj ISOt och öka på bländaren (ställ in ett mindre bländartal)! :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Inkanyezi
0

Det låter inte helt rätt att du skulle få suddiga bilder på 1/1000 sekund, och bländar 5,6 borde funka i solljus vid ISO 100. Någonting är det som inte stämmer. Endera har du svagare ljus än så, för att bilden ska kunna bli mörk, men jag har ingen förklaring på att den skulle bli suddig.

Det är nog bäst att du lägger upp en sådan suddig och mörk bild med Exif kvar, så att man kan bilda sig en uppfattning om var felet kan ligga. Berätta gärna om hur du upplevde ljuset också och hur långt norrut du befinner dig i landet.

Annars, om du har stängt av Auto-ISO, så är det egentligen bara att mäta ljuset med kamerans ljusmätare för att se att man exponerar rätt när man gör manuella inställningar. När mätaren visar i mitten så exponeras bilden på samma sätt som den hade blivit med automatik. Så kan man ändra bländare eller tid för att få bilden mörkare eller ljusare på ungefär samma sätt som man ställer kompensation i de automatiska lägena.

Shelsy
0

AF-S Nikkor 66-200 :-)

Bilderna blir inte brusiga om jag höjer ISO? Men om jag ökar bländaren, blir bilderna sådär härligt suddiga i bakgrunden då? Det är det jag vill att det ska bli och därför haft en liten bländare, haha, kanske tänkt helt fel…

Inkanyezi
0

För att få bakgrunden suddig finns flera olika sätt som ger olika resultat.

En större bländaröppning har ett lägre tal, och om det är kort avstånd till ditt motiv och samtidigt långt avstånd till bakgrunden, så kan du få bakgrunden suddig även vid stillastående motiv.

När man tar hundar som springer blir bakgrunden inte suddig med väldigt kort slutartid. I regel har du ju bakgrunden relativt nära hunden då och hunden på lite längre håll än en stor bländaröppning skulle kunna få bort skärpan bakom. Det man i stället gör då är att följa rörelsen, panorera, och då får man rörelseoskärpa i bakgrunden om tiden är tillräckligt lång. Delar av hunden kan också bli oskarpa, eftersom fötterna inte rör sig med samma fart som kroppen. Slutartid kanske 1/250 när man panorerar. Om man tar med 1/1000 eller 1/2000 så blir bakgrunden skarpare.

Det går att höja ISO rätt mycket med D3100 utan att bilderna blir väldigt brusiga, så du kan använda så högt ISO som du behöver för att få den bländare och tid du vill ha.

JazzBass
0

En sak man inte så lätt förstår när kameror idag har så bra högisoegenskaper samt bra auto-iso som är påslaget som default är att man faktiskt inte kan ställa iso, bländare och slutartid hur som helst. De måste alltid vara i balans med de rådande ljusförhållandena, annars får man för ljusa eller för mörka bilder. Höjt iso ger bra kvalitet men kräver att man fångar mycket ljus. Det gör man inte på en tusendels sekund på en halvliten bländare, åtminstone inte om det är sämre ljus än strålande dagsljus i soligt väder. Det är bra att experimentera i helmanuellt läge för att lära sig hur exponering egentligen funkar. Ratta på alla parametrar men först bara en i taget, så ser du hur bilden ändras av dina justeringar. Sen kan du prova ändra två i gången och försöka få lika ljusa bilder hela tiden. Sist kan du prova samma sak med alla tre. Efter en sån övning förstår man bättre hur allt hänger ihop och man vet vad man ska/kan göra alltid då en bild inte blir som man vill.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus