Hjälp färgfilter
Hej!
Nu har jag tänkt att ta landskapsfotograferingen till nästa nivå. Jag har köpt en massa filter och nu när jag fått dem så vet jag inte hur man använder dem. Skulle ni kunna hjälpa mig och förklara vad alla dem färgade filtren till? ND filtren och dem tonade ND filtren förstår jag ganska väl vad dem är till men det är just dem färgade filtren som jag inte vet vad jag ska göra med. Hur gör jag med vitbalansen när jag slänger på ett sådant filter osv.
Mvh Ida & Amel
Tack på förhand.
Du kan få t.ex. blåare eller rödare himmel med de färgade filtren. Samma sak kan du dock troligtvis få till också med gradienter i efterbehandlingen (t.ex. i LR). Färgfiltren kan också vara användbara om man fotar landskap med svartvit film.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Måste jag ställa in vitbalansen på något speciellt sätt? Va ute idag och testade lite och la på det magenta filtret men märkte ingen som helst skillnad i färgerna i himlen.
Personligen alternerar jag mellan, inget filter, CPL-filter med ljusreducering på x4 och ett vanligt UV-filter med en ljusredusering på x2.
Sen ang vitbalanser så har jag ingen "landskaps setting" utan jag pillar å har mig efterhand :)Allt kan ju vara relativit. :)
Kan du inte ta lite bilder några olika filter å lägga upp?
Jag är nyfiken av mig :D
Mvh
Sajtvärd på traning.ifokus.se/
Färgfilter har du väl ingen direkt användning av när du använder en digitalkamera, inte uv-filter heller för den delen.

#4 Man kan så tycka, men de tonade filtren är ett sätt att redan vid tagningen göra något som inte alltid kan göras i efterbehandlingen. Det gäller särskilt när man dämpar himlen till en mer hanterbar nivå.
Till just det, och i landskapsfotografi, är de fyrkantiga filtren mer flexibla än runda, genom att man kan skjuta dem i filterhållaren. Själv har jag bara ett tonat grått och polarisationsfilter, och jag har inte ens funderat över att använda färgade, men det är ju en smaksak. Det var ganska inne för sådär fyrtio år sedan att använda tobaksfärgade tonade filter, något som jag aldrig fastnade för.
Så nog tycker jag att också de färgade tonade kan ha sin plats, även om de kanske kommer till användning väldigt sällan. Filtren jag själv använder mest är polfilter och tonat gråfilter. Den som vill kunna ta med lång exponeringstid i dagsljus har också nytta av lite tätare vanliga gråfilter.
Nä UV filter vet jag kan ta ner bildkvalitén lite me. Men de e delade meningar där. Jo jag ska kan ta lite bilder och lägga upp här. Ska bara ta lite fina bilder också. Ska ut ikväll till ett ställe och hoppas på att vädret lyder och är som jag vill :)