(M) Porträtt
Första gången någonsin jag fotograferar porträtt, så jag tar gärna emot tips som är lite extra inriktade på kompositionen. Men självklart är all form av kritik välkommen!
Det jag själv är lite missnöjd med är att hunden blev lite väl mörk.
f/1.4, 1/1250, ISO 200
Det väldigt, väldigt korta skärpdjupet var, enligt mig, det som fungerade bäst med aktuell bakgrund.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
Jag tycker att kompositionen är så gott som perfekt här, ansiktena är vända åt rätt håll, inåt i bilden på både hunden och flickan, och du har placerat dem bra i bilden.
Flickans ben är ju riktade framåt, så fötterna försvinner lite ur skärpedjupet, dom blev lite oskarpa. Det hade kunnat avhjälpas med en mindre bländaröppning (högre f-tal), men det är en bagatell, absolut inget fel egentligen.
Tycker det blev riktigt bra, särskilt om det är din första porträttfotografering!🙂
#1 Tack så mycket! Vilken egoboost! Som sagt valde jag den stora bländaren för en mjuk och fin bokeh, där kontrasterna mellan himmel/land/vatten inte skulle bli för i ögonfallande. Jag började redan på f/4, men det fungerade inte riktigt i den miljön, tycker jag. Så med andra ord får man väl konstatera att jag offrade skorna… Men nu när du säger det har jag också reagerat på det lite grann.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Du skall få lite kommentarer och tips från mig också.
En svart hund ihop med tjejen gör det svårt att exponera rätt. Hunden skulle behövt ett steg större bländare och det hade jackan också vunnit på tror jag. Men då blev det problem med ansiktet och jeansen. Din kompromiss är helt OK. Skärpan är inte riktigt hundra men jag vet inte om du har skärpt bilden för webben. Möjligen kunde kontrasten varit lite högre i bilden men det är väl en smaksak.
Ett poseringstips kan vara att istället för att ha benen utsträckta mot fotografen vika dem bakåt i knäleden för att få modellen att bli plattare.
Men som JNN skriver, ett gott första försök.
Önskar dig en bra dag. Tror mer på kunskap än på prylar!
Medarbetare på Modellfoto i Fokus
#3 Tack så mycket för din kritik! Större bländare hade jag inte tillgång till på det objektivet. Jag har inte rört något annat än just kontrasterna, ingen skärpa i efterhand med andra ord.