Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 554 ggr
pigelina
0

Material på fototavla

Har tänkt beställa en fototavla men vet inte vilket material som är bäst? Det finns ju så många olika och ganska lite beskrivningar om dom olika. Jag är ute efter något som inte kostar jätte mycket men endå är bra kvalite. Några tips?

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

skogsmurmeldjur
0

Ska du rama in den sen eller vad har du tänkt dig?

Regnbåge Medarbetare på råttor ifokus Regnbåge

pigelina
0

Nej tänkt utan ram :)

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

skogsmurmeldjur
0

Åh, okej, då har jag tyvärr inte så bra koll :/ Tror att de flesta grejerna har för och nackdelar, så det beror lite på vilken effekt du vill ha. Du kan ju läsa på lite om vad folk har för upplevelser av de olika materialen, kanske kolla recensioner och så om du hittar några. Lycka till och ursäkta att jag inte var till större hjälp!

Regnbåge Medarbetare på råttor ifokus Regnbåge

JazzBass
0

Jag har inte så mycket personlig erfarenhet av annat än canvas, alltså ett slags tygliknande material. Det passar fint för inredningstavlor, har matt eller halvblank grov yta och ger en mjuk fin skärpa. Kräver inte nån jättehög Upplösning, i värsta fall räcker så låg Upplösning som 100 pixlar per tum (ppi), men 150-200 ppi är att föredra, speciellt för tryck i mindre format. Ju större format, desto lägre Upplösning kan man tillåta. Kolla hur stor din bild är i pixar mätt på höjden & bredden, och hur stort format du vill ha bilden i. Granskat på nära håll ser inte canvastavlor jätteskarpa ut men på lite håll är dom fina.

Största nackdelen med canvas är enligt mig att de är relativt känsliga. Ytan blir ganska lätt repad och om man trycker mot ytan med handen så kan det bli ränder på den av ramen på baksidan, så man måste hantera dem väldigt försiktigt.

Man måste med canvas också räkna med att en del av bilden viks runt kanterna, så alla motiv passar inte bra på canvas.

Sedan finns det diverse tryck på blanka material som t.ex. akrylskivor mm, som inte kräver nån ram. Här lönar det sig att besöka en tryckfirma så kan man bekanta sig med de olika alternativen. Med blanka ytor ställs dock högre krav på Upplösning och skärpa. Om man inte har nån jättehögupplöst kamera så får man ofta skala upp (interpolera upp) bilderna till större format för att de ska räcka till. Detta gör man för att det inte ska se pixligt ut på nära håll. Räkna med att behöva kring 200-240 ppi eller nåt ditåt.

Exempel på beräkning:

Du vill trycka i 200ppi på storleken 75x50cm (ca 30x20 tum), och har en bild som är 4500x3000 pixlar stor (4,5 x 3 x 10^6 = 13,5 megapixlar).

Bilden som sådan räcker till en Upplösning på 4500 pixlar / 30 tum = 150ppi. Du måste alltså skala upp bilden. Den långa sidan måste ha 200pixlar/tum x 30 tum = 6000 pixlar för att räcka till. Skala upp bilden till 6000x4000 pixlar i t.ex. photoshop eller gimp, eller om du använder LR, direkt via exportfunktionen. Då kan du också ställa in önskad bildstorlek i cm eller tum, och önskad Upplösning, så skalar programmet upp bilden till rätt format (om du har kryss i rutan för att godkänna uppskalning).

Hoppas det här är till någon hjälp. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus