Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 2135 ggr
REXbunny
0

Kamera förslag

Hallå där!

Hade tänkt försöka lära mig fota lite. Och behöver därför en kamera. Hade tänkt mig någon för cirka 3000 kronor. Vad bör man satsa på?

Har tittat lite på http://www.elgiganten.se/product/foto-video/systemkamera/D31001855KIT/nikon-d3100-systemkamera-18-55mm-objektiv

Är det något bra? Andra tips?

Mvh/ REXbunny

Medarbetre på minecraft ifokus

Taggeman
0

Jag har också lite funderingar över det här med ny kamera. En Nikon D3200 24mpixel med 2 optik  18-55/3,5-5,6 + 55-200/4,0-5,6

Är det här något vettigt att börja med?    http://www.mediamarkt.se/mcs/product/NIKON-D3200---18-55-3-5-5-6---55-200-4-0-5-6,90952,389092,1177225.html?langId=-16

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Loviisaa
0

Har ni erfarenhet sen tidigare?

Besök gärna min blogg! 

Lovisaanderssonn.horseworld.se

Taggeman
0

Jag har hållit på en del med foto förut så jag kan grunderna. Jag vill gå upp några steg för bättre kvalité på bilderna.

Loviisaa
0

Jag köpte nikon d3100. Dock hade jag knappt någon erfarenhet sen innan.. men har lärt mig väldigt , väldigt mycket. D3200 är en modell från 2012 medans nikon d3100 är från 2010. Tror inte det är någon jätte jätte skillnad så mellan modellerna, vad jag hört. Men det är väldigt bra kameror att lära sig på. Dock är det ingen inbyggd autofokusmotor så det sitter i objektivet. objektiven kommer då att vara dyrare jämfört med en canon EOS 1100D t.ex.

Besök gärna min blogg! 

Lovisaanderssonn.horseworld.se

Inkanyezi
0

#4 av Loviisaa OT:
Nja, det stämmer inte riktigt det där. I stort sett alla systemkameror har AF-motorn i objektiven, och det görs knappast några nya utan inbyggd motor. Att Nikon och Sony också har alternativet med objektiv utan motor och motorn i kamerahuset har mer historiska skäl än något annat, och objektiven är inte dyrare för att man inte har AF-motor i kamerahuset.

AF-motorn behöver man inte fundera om annat än när man ska köpa ett objektiv, eftersom bara vissa av Nikons modeller kan fokusera med de relativt få objektiv som inte har inbyggd motor. Och Canon har aldrig haft AF-motorn någon annanstans än i objektiven, så ett Canon AF-objektiv har alltid motor.

REXbunny
0

Jag har ingen erfarenhet alls, ler än mobil fotografering typ. Men jag har läst en del om fototeknik, ISO osv

Mvh/ REXbunny

Mattis99
0

Köp en nikon d3200 eller canon 1200D och sätt igång att fota! Ingen större skillnad mellan märkena, kör på det märke du föredrar helt enkelt.

Mattis99
0

Kan rekommendera boken "Kreativ Fotografering med korrekt exponering" av Bryan Peterson tror jag han heter. Väldigt bra när man vill lära sig exponera manuellt :)

REXbunny
0

Det lutar mot en Nikon D3200. Vad bör man satsa på för objektiv? Är media markt paket bra?http://www.mediamarkt.se/mcs/product/NIKON-D3200---18-55-3-5-5-6---55-200-4-0-5-6,90952,389092,1177225.html?langId=-16

Mvh/ REXbunny

Taggeman
0

Gissar att det är samma paket som net on net säljer.  Här kan man se vad för modeller av objektiv som medföljer.  http://www.netonnet.se/art/foto/Nikon-D320018-55VR55-200VR/171612.1005/

REXbunny
0

Verkar vara samma, men lite dyrare. Vet du något om det?

Mvh/ REXbunny

Taggeman
0

Verkar va en kampanj vara nu.

Har pratat lite om kamera o SDHC minnen, att man ska ha lite snabbare sort (ex SDHC 8GB Class 10 UHS-1)för att det ska fungera om man filmar, och ha 2 st med mindre kapacitet om den ena skulle sluta att fungera så är det inte så mycket som går förlorat.

Transcend sdhc klass10 ska inte va något bra enligt många ska inte fungera med en del kameror. Gissar att man ska låta kameran formatera kortet innan man fotar med den eller så ska den formateras som fat32 innan det används.

Inkanyezi
1

Det fungerar med klass 6 eller högre för HD-filmning, och man kan få klass 10 billigt, och alla klass 10 ska fungera. Alla kort är formaterade med FAT32 när man köper dem, och de behöver därför inte formateras i kameran annat än när man har använt dem och vill tömma dem på bilder.

Att kort inte fungerar till video, för att kameran stoppar, beror oftast på att kortet är fragmenterat, för att man inte har tagit alla bilder i sekvens, den ena efter den andra, utan raderat enstaka bilder lite här och var. När ett kort är fragmenterat, kan det ta lite längre tid att spara, och om man tar video och bufferten blir full i kamerans primärminne, så stannar kameran. Det kan hända oavsett vilken klass kortet har.

Det är alltså viktigt att tömma kortet genom att formatera i kameran varje gång man har fört över bilderna till datorn och tagit backupp. För att video ska fungera måste kortet vara "rent" - dvs ofragmenterat. Det går bra att ha tagit bilder på det, men man ska aldrig radera bilder från kortet. Det är raderingen som kan vålla problem. Om man exempelvis raderar i Linux eller Mac, så får kortet en papperskorg, och inga bilder alls tas bort, och om man raderar enstaka bilder i kameran, så blir kortet fragmenterat om det finns bilder tagna efter dem som raderades.

Så ta för vana att alltid formatera kortet i kameran efter att innehållet har förts över till datorn, men ta backupp först.

MagArne
0

#12 Bara att stoppa i nya minneskortet i kameran och formatera kortet. Kameran kommer själv formatera kortet som fat32.

Class 10 är specad till en skrivhastighet på minst 10MB/s men det finns Class 10 kort som är betydligt snabbare än så. Förslagsvis tar man ett snabbare kort för att även öka på hastigheten att tömma kortet.  Tömma ett stort 64GB-kort tar tid.

USB 2.0 har en teoretisk maximal hastighet på 60MB/s

Men det kan vara smart att läsa tester och specifikationer på korten så man får fram både skriv- och läshastigheter innan köp.

REXbunny
0

Skulle vara väldigt snällt om någon kunnig kunde ägna en stund och hjälpa mig. 

Jag har tittat en hel del men får ingen klarhet.

Vad behöver man? Väska, uv filter, kamerahus, objektiv mm. Vad är måstena?

Min budget ligger runt 5000 kr. Exl stativ och minneskort.

Kameran jag länkat innan, är den "bra"? Vilka objektiv passar till? Hur funkar det?

Mvh/ REXbunny

Inkanyezi
1

Alla systemkameror är bra, även om de kan vara bra på lite olika sätt. Det kan bli väldigt god bildkvalité med dem, och det som skiljer dem åt är mest hur man hanterar dem. De som kallas "instegsmodeller" är tänkta att vara enklare för nybörjare att hantera, medan "entusiastmodeller" är mer tänkta för den som vet det mesta om fotografering, och som vill ha lätt att nå ofta använda manuella funktioner.

När det gäller bildkvalité är det ingen skillnad mellan instegsmodellerna för nybörjare och entusiastmodellerna för de mer bevandrade.

Det är en instegsmodell som du har tittat på, och det betyder att den är väldigt lätt att komma igång med, men att en del inställningar ligger dolda lite längre ner i menyerna, och att vissa rätt avancerade funktioner kanske inte finns, utan att man måste göra dem manuellt, som exempelvis de olika exponeringarna när man gör HDR-bilder.

Det är på gott och ont att en del saker ligger längre in i menyerna, eftersom det kanske inte bara är svårare att skjuta sig i foten, utan också att det kan vara svårt att komma på var man ska hitta det man har ställt in när man vill ställa tillbaka det. Därför finns det på alla systemkameror också ett sätt att kvickt och enkelt ställa tillbaka alla egna inställningar till grundinställningen. På Nikon är det två grönmärkta knappar som ska tryckas in i tre sekunder, så slipper man fundera på var i menyerna man hittar den där funktionen som man vill återställa.

Så ja, det är en bra kamera, och den är alldeles utmärkt också när man vill lära sig mer om hur man fotograferar än att bara ha den på grönt Auto-läge.

REXbunny
0

Tack för svaret! Det var mycket hjälpfullt, min tanke är ju att jag ska lära mig fotografera utan de gröna autoläget. Annars skulle jag lika gärna ta en liten digitalkamera.

Mvh/ REXbunny

MagArne
0

#15 Det räcker med ett kamerakit med kamerahus och ett objektiv samt ett minneskort för att komma igång. En extern minneskortläsare kan vara bra att ha om inte din dator redan är utrustad med en läsare. Lite klumpigt att koppla kameran med datorn.

Hoppa över kameraväskan tills du vet exakt vad du vill ha för väska. Du kan lika gärna stoppa kameran i en mössa och sedan ner i en vanlig liten ryggsäck. Springer du inte runt och multisportar i skogen klarar sig kameran alldeles utmärkt där i.

Har du barn som kommer kladda på objektivet är ett UV-filter bra att ha som skydd. Annars inget krav om man är rädd om sakerna och inte smutsar ner dem i onödan.

Men vist är det kul med en massa prylar men ta dem vart efter du vet vad du behöver. Lägg lite extra på ett bra stativ för det är något man verkligen har nytta av tycker jag.

Amelida
0

Om du nu tvunget ska ha en stor system kamera så har du fått råd av åvanstående talare. Jag skulle vilja ge dig tips om en annan sorts kamera som jag tycker är bättre för dem pengarna. Det skulle då vara en Nikon J3 eller liknande. Tror du har mer nytta av en sådan kamera som ny foto intresserad. Sedan efter ett tag så kan du jobba upp dig till en system kamera. En Nikon J3 är en spegellös system kamera kan man säga. En liten kamera med samma möjligheter som en system kamera. Dvs att du kan byta objektiv (Även till nikons riktiga stora objektiv med en adapter). Du kan fota i manuellt eller semi manuellt och full auto och allt man nu kan göra med en system kamera. Denna kamera kommer du även kunna behålla om du i framtiden köpen en stor kamera. För du kommer märka hur smidig den är att ha med sig över allt om du inte ska ta några super serriösa bilder.

Mitt råd är att testa en Nikon J3. Här kommer en länk på en sådan.

http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/kompakt-systemkamera/nikon-1j310-30vrblack/182739.5909/

Denna kommentar har tagits bort.
xla
0

Värt att tänka på är att nikon J3 har en väldigt liten sensor så du kommer inte att nå samma bildkvalité som hos en kamera med större sensor. J3 saknar också sökare vilket är ett måste men det är fortfarande lika mycket en systemkamera som en d3200. Ska du kolla på kameror utan spegel så kan väl en begagnad nex-6 vara något men den kanske hamnar lite utanför budget men du kan ju alltid pruta!

REXbunny
3

Var och klämde och kände på lite kameror idag.

Nikon D3200 var den som känndes bäst i handen, och den hade ett pedagogiskt och lätt interface. Så det blir nog en sådan. Men jag funderar ett tag till….

Mvh/ REXbunny