hjälp med kameraväska!
Behöver verkligen köpa en ny kameraväska för att skydda min kamera nu. I dagsläget har jag den i en vanlig väska vilket inte är optimalt på något sätt och skapar otroligt mycket slitage på både kamera och objektiv. Så nu söker jag en kameraväska som rymmer mina i dagsläget tre objektiv, 70-200, 18- 200 & 75-300 och mitt kamera hus Canon 600d. Det ska gärna finnas plats för en ev utvidga kamera utrustningen med tex blixt och kanske nått mer objektiv.
Nån som har nått tips? vill också gärna veta vad ni andra fotografer har för nåt och hur det funkar för er..
Någon väska med fack man kan flytta mellanväggarna i. Personligen föredrar jag ryggsäck, för en axelväska snedbelastar. Kolla på www.cyberphoto.se. De har många olika väskor.
Jag har själv några väskor som jag väljer mellan beroende på vad det gäller. Är det fotojobb åker den stora väskan med (Lowepro PRO roller X200) Där har jag 2 hus, tre blixtar, 5 objektiv, 4 Pocket wizzard samt lite små grejor, batterier, minneskort osv. Är det dagsutflykter brukar det bli min Thinktank Streetwalker Pro. Och i den packar jag lite efter som. Annars så är det Cyberphoto som gäller. Bra urval av väskor.
Po.
Har en stor ryggsäck från Lowepro själv, kommer inte på vilken modell och tror den var på väg att gå ur sortiment när jag köpte, men jag trivs bra med den, rymmer alla kameraprylar i den, laptopen + lite extra kläder eller annan packning :)
https://www.instagram.com/aros_yoda/

Jag använder väskor som jag själv har inrett med material jag har skurit ur liggunderlag. Den jag mest använder är en ryggsäck med två avdelningar, där jag kan använda den undre flexibelt och den övre rymmer kamera och två objektiv bekvämt ordnade. Den undre avdelningen i ryggsäcken kan jag ibland ha matsäck i, men jag har också en insats för att ta med flera objektiv. Jag har också en mindre väska, en axelremsväska som rymmer kameran med två objektiv, men utan termos och mackor. Den har jag också inrett själv, med en löstagbar insats.
Om jag hade en sådan uppsättning som du har skulle jag aldrig ta med alla tre, utan högst två, jag skulle nog hellre ha andra gluggar egentligen. Kameran är rätt mycket bekvämare att ha med sig om man exempelvis bara har 18-200, men det kan så klart finnas motiv att ha en ljusstarkare variant också. Men det är väldigt stor överlappning mellan alla dina tre objektiv. Jag tycker nog att det kan finnas skäl att gallra lite och försöka hitta en mer praktisk uppsättning med grejer som kompletterar, snarare än dubblerar varandra.
När jag har tittat efter kameraväska har jag egentligen inte hittat någon som passade mig, och de som skulle kunna funka var på tok för dyra, och det var därför jag fixade väskor själv.
Tycker jag behöver ha med alla beroende på tävlingsplats om hindren står nära osv. 70-200 & 75-300 är från Canon och det andra (18- 200) är från Tamron. Anledningen till att jag har just den här uppsättningen av objektiv är att att jag köpte dom i följande ordning.
18- 200 (För att få något bättre zoom och ljusstyrka än kit objektivet) 75-300 (För att det i vissa fall behövs ännu mer zoom)
70-200 (För att få ett ännu mer ljusstarkt objektiv och på så vis få mer bakgrundsoskärpa)
Dessutom behövs det första objektivet om man ska filma i vårat ridhus eftersom det inte är så stort (20x60, med läktare på ena långsidan). Av någon anledning blir det lite inzoomat jämfört om man tar en bild när man ska filma med 70-200 objektivet…
Lowepro har kvalitetsväskor i nästan alla storlekar. Kolla på deras hemsida efter den väska som har de fack du efterfrågar.
// Paltfan
Kan varmt rekommendera Lowepro flipside 400AW, det var min första fotorygga och den rymmer nog det du vill ha med dig (även om jag tycker att du ska ta dig en funderare över vilka objektiv du har). Om du är står i en lerig hage och vill byta objektiv så kan du antingen ha regnskyddet på och lägga väska på det men ändå komma åt innehållet då väskan öppnas från ryggen. Eller så kan du ha midjebältet knäppt och vrida väskan till magen och öppna den rakt ut. Antar att min taskiga förklaring inte är helt lätt att förstå men googla den.
Har bytt till en större och mer påkostad väska men ibland kommer Lowepro´n fram ändå pga sin smidiga design.
Kanske en väska från Horusbennu som du kan stoppa i valfri ryggsäck?
Finns massor av olika storlekar av dem och de kostar typ max 160kr inkl frakt från Kina på eBay. Kvalitén är helt okej också.
Själv har jag en blå Horusbennu HD-331916
http://skenc.cafe24.com/camera/etc/E_Horus_HD331916_OrangeOrange_01D.jpg