D90 till D610 eller eventuellt D7100?
Jag har tänkt att uppgradera mig från D90 till en D610 eller om det kanske eventuellt D7100.
Tycker ni det är ett tillräckligt stort kliv. Eller är det för litet kliv att ta. (D90 till D610)
Tror att D7100 är för litet kliv. Tror att jag kommer ångra mig att jag inte går upp i fullformat när jag ändå ska byta upp mig. Frågan är fall D610 är tillräckligt stort kliv eller om man ska hoppa till D800. Dock så känns det som att D800 är alldeles för dyr.
Tror ni det kommer vara ett tillräckligt kliv att gå från D90 till D610?
Mvh Amel
Må vara D600 vs D7100 detta, men det lär ge dig en god fingervisning och kanske en putt på din rätta väg till valet.
Plus att "digitalrev" är riktigt härliga att titta på =)
// Paltfan
Tror ni det kommer vara ett tillräckligt kliv att gå från D90 till D610?
Ja, absolut. Dessutom är du van med D90 och D610 är relativt likartad i hanteringen gissar jag, då den är som en D7100 i fullformat enligt min uppfattning.
Jag upplever att man får mer glädje av att uppgradera till större sensorformat - skärpan och detaljrikedomen ökar markant och man får tillgång till helt andra skärpedjup. Visserligen är det både på gott och ont, det blir t.ex. svårare (och dyrare) att fota makro med samma skenbara avbildningsskala, om man inte (* vill ha oändligt litet skärpedjup. Fullformat är också mer förlåtande mot objektiven, med undantag från kant/hörnskärpa och distorsion. Även vinjettering, om man är van med FX-objektiv. Men själv tycker jag att lite vinjettering ofta är snyggt. 😉
Själv bytte jag från D90 till D700 för två år sedan, och har inte ångrat mig en sekund. Däremot har jag kompletterat med ett litet och nätt Nikon 1-system. Det kommer ge mig grymma makromöjligheter till skäligt pris, något jag saknat med FX. Har inte testat detta ännu då jag inte har FT-1 adaptern, men ska försöka få en sån skaffad till sommaren iaf.
(* Editering: Lade till detta lilla men viktiga ord som jag märkte att saknades.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Oj. Där ser man. Då blir det definitivt en D610. Vinjetteringen kan man alltid fixa i redigeringen så de e inga problem. Fotar alltid i RAW så möjligheterna är gigantiska :). Allt de du skrivet om skärmdump , detaljrikedom osv är något jag alltid eftersökt. Och att perspektivet blir annorlunda är helt fantastiskt. Kommer bli roligt att gå vidare i utvecklingen. Super tack för hjälpen. Jag har länge velat gå över till full format och det känns som att jag har utvecklats tillräckligt nu för att kunna och våga ta steget. Tack ännu en gång
Kul om man kan vara till hjälp lite. Lade dock till ett litet "inte" som jag märkte fattades i mitt inlägg ovan.
På tal om detaljrikedom så är isoegenskaperna förstås helt andra också på FX jämfört med DX. Kanske inte om man pixelgranskar bilderna i 100%, men då man ser på dem i normal storlek är skillnaden stor, över ett steg. Och allt ser skarpare ut också på högre isotal med större sensor. Har man också fler megapixlar blir bruset också mindre till storleken och syns ännu mindre än annars.
En kompis fotade häromveckan upp en rulle Ilford Delta 3200-film med sin "nya" Rolleicord med ett negativformat på 6x6cm (alltså har över 4ggr större yta än småbild=fullformat). Rullen underexponerade han ett steg vid fotograferingen för att i framkallningen pressa upp den till att motsvara iso 6400. Bilderna i normal storlek såg så gott som brusfria ut, medan då jag har fotat med samma film i småbildsformatet fått väldigt tydligt brus. Väldigt fin skärpa och snyggt överlag. Så storleken har absolut betydelse, när det gäller bildsensorer och film. En större yta fångar mycket mer ljus, vilket syns direkt på isoprestandan och detaljrikedomen.
Jag står också mellan en D610 och D7100. Så väldigt intressant och informativt att läsa. :)
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Jasså där ser man. Läste lite fel. Men känns väldigt bra ändå. Macro är inget som jag är så jätte intresserad av för tillfället. Å andra sidan så har jag min D90 kvar för sånt eller kanske även min J1 om jag får för mig att sälja D90n. Ska bli skönt och våga dra upp ISO en hel del också. Med min D90 så känns det nästan dumt att öka ISO mer än 800 för då blir det mycket brus. Det var någon som sa att jag måste upp i 6400ISO med en D610 för att nå samma brus som med ISO800 på D90. Känns väldigt väldigt bra i såna fall.
Det var någon som sa att jag måste upp i 6400ISO med en D610 för att nå samma brus som med ISO800 på D90. Känns väldigt väldigt bra i såna fall.
Tja, riktigt så stor skillnad tror jag inte att det är. Mer realistisk förväntning är nog ungefär ett steg mindre skillnad. Men hursomhelst är det en stor skillnad.
Jag uppgraderade mig nyligen från D7k -> D610. ISO prestandan slog mig i ansiktet.. jag trodde D7k hade hyfsade ISOegenskaper.. Jag vill aldrig gå tillbaka till DX format. 😍 Jag har endast fast optik till mitt kamerahus, och skärpan det levererar är helt otrolig.
Det som är tråkigt för mig är att jag måste byta ut både mitt normalzoom och mitt långzoom pga att dem är båda DX format. Så de kommer inte bli billigt. Men de blir når bra när allt är på platts :)
Funderade på byta till d7100 till våren, kanske också bör fundera på ta steget in i fullformat istället. Inte vetat att skillnaden på skärpa kan bli så stor.
Ni som gjort steget redan, ni skulle gå i god för att priset är värt det när det väl ändå ska uppgraderas? Är ju ändå några tusen emellan.
// Paltfan
D700 går ju att hitta billigt och en D600 borde man ju kunna hitta billigt begagnat, att rengöra en sensor är ju inte så himla svårt. Det lämnar lite spelrum för nya objektiv och annat vettigt.
Eller så spelar man nikon i händerna och går för en 610 som bara gjordes för att dölja problemen med D600
Jag orkar inte klädda och rengöra sensor och sånt. Vill bara att det ska funka så jag kan koncentrera mig på att fotografera. Blir en 610 för mig. Då blir det nytt med garanti och allt och jag vet vad jag får. Känns mycket bättre för mig.
Du kommer att behöva rengöra en D610 också om man nu inte vill pröjsa hutlösa summor för att låta någon annan göra det.
Sen får man ju i och för sig en begagnad D800 till samma pris som en ny D610 om man är intresserad av massa mp
Jo de e sant. Men då lämnar jag in den. Nja vet inte hur sugen jag är på begagnade prylar.
Det är lätt att lära sig och rengöra sin kamera själv, engångskostnaden är relativt hög men i det långa loppet har man igen det! Ibland kan man ju få rengöra skiten flera gånger i månaden om man är i t.ex dammiga miljöer.
Oj. Jag har inte rengjort min D90 så länge jag haft den och det är minst 2 år. Det ända jag rengör är objektiven. Har aldrig sett sensor damm på bilderna.
Hur är vikten och så på en D610? Tyckte D800 var något fruktansvärt klumpig. Samt att jag har problem med nacken vilket gör att jag till och med får ont av att bära min D5100 med ett 35mm objektiv. 😟
Vart sugen på D700, men den säljs väl inte längre som ny?
Om du tyckte D800 var klumpig tror jag inte du tycker bättre om D700, men kanske du skulle kunna tolerera D610. 🙂 Men det hänger kanske mest på objektivet.
Har du funderat på att skaffa en handlovsrem till kameran? Det blir ju lätt tungt att ha dem hängande runt halsen, speciellt med stora objektiv.
#18 Har nog funderat på det någon gång, men inte nog mycket för att faktiskt googla på det eller kolla i butik. Men det var en bra idé faktiskt. :)
Kan hålla med Amelida om nytt vs beggat, men är många tusenlappar. Är själv sådan som hellre föredrar nytt, då jag då vet vad kameran varit med om etc. Objektiv kan jag dock helt klart tänka mig köpa beggade.
Om man står och väljer mellan 7100 och 610 och funderar på att någon gång gå fullformat så kanske det är lika bra att kosta på sig en fullformat direkt istället för att första lägga 10.000 på en 7100 för att sen lägga 15.000 på en 610, istället för 5.000 extra direkt.
OT:
Jag köpte min handlovsrem från USA, mycke billigare och jag fick den modell jag ville ha.
// Paltfan
#20 Den där såg riktigt go ut!
Jag har också funderat på det där med D7100 och någon fullformat. Har blivit väldigt fäst vid D7100, men känns som att man lika gärna kan slänga ut lite extra för en fullformat.
På något vis känns det mer "proffs" över det hela då också, eller hur man nu ska förklara. 🤔
#20 Riktigt fin. Var beställer man en sådan?
uhm, ska se om jag kan hitta igen vars jag hittade den :P
// Paltfan
Här beställde jag min ifrån, riktigt billigt.
Fästplattan har dock en lite klack som jag tror är till för att inte plattan ska snurra eller dylikt. Denna tyckte jag var i vägen på min kamera så jag tog dremern och fräste bort den =)
Kan också tillägga att den är mycket smidig att spänna på och av genom att dra i läderflärpen som man ser på min bild. Har på min egen dock lyckats slita av flärpen, men metallringen den sitter i går greppa minst lika bra. Utöver den lilla flärpen så har remmen hållit väldigt bra, och den lossas inte upp av sig självt som många av de svenska butiker säljer i samma prisklass.
http://gadget.brando.com/camera-triangle-hand-grip-strap-for-dslr-and-camcorders_p01055c68d3.html
// Paltfan
Uppdaterar lite här trots att det inte är min tråd.
Vart i alla fall till Scandinavian Photo och provade en D610. Alltså WOW! Var tvungen att jämföra med D800 som jag testat tidigare och måste säga att D610 är ju näst intill knäpptyst!
När jag har råd blir det nog garanterat en D610 i alla fall. 😇
Är väl mest nyfiken på nu om den har några liknande problem som D600 har. Någon som vet eller har någon nyttig länk? :)
Alltså Nikon släppte ju D610 för att släta över den lilla fadäsen med D600, ett riktigt dåligt beteende mot deras kunder. Nu får dom dock äta upp det och efter ett gäng stämningar i usa så lagas alla D600 vare sig det finns garanti eller inte av nikon utan kostnad.
Så nej det ska inte finnas samma typ av problem med D610 men kan man fynda en D600 och skicka in den för gratis slutarbyte är det högst sannolikt att den kommer tillbaka med samma slutare som i en D610