Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 1197 ggr
Candy123
0

(L) kritik tack :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle gärna vilja ha lätt kritik på dessa bilder fotade med Canon eos 1100d

Edit: Bytte grupp då tråden inte uppfyller reglerna för kritiktrådar. /JazzBass

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Candy123
0

.

Bild borttagen enligt önskemål i #5/JazzBass

Candy123
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

.

Candy123
0

Putt :)

JazzBass
0

Bytte grupp då det endast är tillåtet med 2 bilder per kritiktråd. Kan ta bort en av dem om du säger vilken så kan jag flytta tillbaka den sen.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Candy123
0

Oj ursäkta, du kan ta bort bild #1 :)

JazzBass
1

Ska ge lite kritik också när jag ändå är inne i tråden och fifflar. :-)

Båda bilderna ser ut som ganska typiska nybörjarbilder. Inget ont menat med det, alla är vi nybörjare i början. Det jag kanske främst undrar är vad det är som du vill berätta med bilderna? Är det det de fina ljuslyktorna du vill visa upp (kanske du rentav tillverkar såna här lyktor och vill ha bilder av dem för att kunna sälja dem?), det vackra vårvädret, eller kanske de geometriska formerna och mönstren? Tänk också lite på den här frågeställningen: Stöder bildkompositionen det du vill berätta med bilderna?

De ovannämnda frågeställningarna är viktiga att fundera på om man vill ta bilder som också väcker intresse hos utomstående betraktare. 

Sen vidare till det rent tekniska. Exponeringarna är bra gjorda och skärpan ligger rätt. Men bilderna skulle tjäna på mer kontrast, som du kan lägga på i efterbearbetningen. Det är en viss "grådassighet" över bilderna, och sånt brukar försvinna med lite mer kontrast. Om du har t.ex. PS eller Gimp, så kan du prova flytta speciellt svartpunkten i "levels" lite grann åt höger, det ger en djupare svärta och därmed högre kontrast. Efter att du förminskat bilderna för visning på nätet (bra att du gjort det!) mår de också ofta bra av en efterskärpning. Detta eftersom en omskalning ofta gör bilderna lite mjukare.

Kompositionsmässigt så skulle jag önskat att du inte zoomat in lyktorna riktigt så mycket som du gjort här, speciellt på andra bilden, utan kanske fått med mer av omgivningen. Men det beror också som sagt också på vad du vill med bilderna. Placeringen med lyktorna i mitten på båda bilderna är dock lite väl statisk, i många fall blir bilderna mer harmoniskt komponerade med motivet placerat enligt tredjedelsregeln (googla det ordet eller "rule of thirds" så vet du vad jag menar). Det finns massor av andra goda kompositionstips att läsa om på nätet också om du googlar lite på t.ex. "photo composition tips".

Hoppas du inte tycker det här blev för mycket kritik, utan att det jag skriver ovan ger vägkost för framtiden. Det är det tänkt som i första hand.

Lycka till med fotograferandet! 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Candy123
0

Tack för kritiken :)