Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 698 ggr
Moalinn
0

Lös del i objektivet?

Det låter som att mitt Sigma 17-50 f//2.8 har en lös del någonstans för när jag rör på det så låter det. Det har varken åkt i marken eller blivit speciellt "våldsamt" behandlat utan jag har tagit hand om det precis lika mycket som med all annan fotoutrustning.

Är det något som behövs kollas upp? Det fungerar precis som vanligt, gjorde mig lite orolig dock då jag köpte det för ungefär en månad sedan.

Visste att det fanns en anledning till varför jag inte ville ha annat än nikkor

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Inkanyezi
0

Det ska vara åtminstone någonting därinne som är löst, så det är inte säkert att det är något fel. Kolla om det låter också när du ställer på MF och stänger av OS. Det är framför allt stabiliseringen som brukar låta om man har den på och söker motiv, då den inte orkar med att stabilisera annat än för mycket små rörelser.

Moalinn
0

Okej, jag var lite för snabb tror jag. När jag jämförde med mitt nikon 18-105 så lät det i princip likadant fast 20 gånger mindre. Detta är när jag rör på objektivet, märkte det när jag skulle byta objektiv.

Vet att på mina nikon så är det något som hoppar till inne i objektivet om man har VR på, det är likadant på sigma förutom att det hoppar till lite då och då oavsett om det är med OS eller inte.

Det är ingen skillnad när man sätter på och stänger av något men antar att det är bildstabiliseringen som du säger.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto