Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 937 ggr
PretenderX
0

Betalning

Under en festival i stan i sommar tog jag bilder på ett band som uppträdde. Nu har de hört av sig och vill ha dem på sin hemsida. Så jag skulle behöva ett tips på hur mycket man kan ta betalt för det. Eller man kanske inte ska ta betalt överhuvud taget, vad tycker ni?

Kan man sälja bilderna så att de bara får använda dem på hemsidan?

Vad är det rimligt pris att ta för det? Ska man ta ett annat pris om de vill ha de fulla rättigheterna, alltså så att de kan använda bilderna till något annat än hemsidan, och vad ska man ta då?

Skulle vara tacksam som jag fick era åsikter ganska snart.
Mvh Andreas www.najsfoto.se

Martin
0

Jag vet inte vad som är rimligt att ta, men man kan ju beställa Bildleverantörernas förenings prislista, de har "rekommenderade" priser för de flesta situationer.

Dock är det givetvis du som fotograf som bestämmer och du kan ju ta både mer och mindre än dem, är det ett litet okänt band som inte tjänar några pengar på sina spelningar kan man ju inte ta lika bra betalt som om det varit ett världsband. Skrattande

Angående användningsområdet, så kan ni när ni gör upp om priset också komma övererns om användningsområdet. Om de bara får ha dem på sin hemsida eller om de får använda dem i tryckt reklam för sig själv osv.

mvh Martin

Melianna
0

Se åxå till att få in ditt namn som fotograf under bilderna:)