Extern skärm, Tips och råd.
Som rubriken lyder så tänkte jag försöka samla lite info, tips och råd vad gäller skärmar, då främst för användandet för foto/film.
Jag ska precis till å köpa ny skärm så det skulle vara av stort intresse att höra vad ni andra använder, eller kan rekommendera.
Färg etc är ju väldigt viktigt..
Tack på förhand
Sajtvärd på traning.ifokus.se/
Själv har jag en Dell Ultrasharp U2410, en medelbra skärm för foto. Lär inte vara i klass med Eizo eller NEC (saknar erfarenhet av såna), men ligger prismässigt ungefär mitt mellan dessa och vanliga standardskärmar, och troligtvis kvalitetsmässigt också. Googlade en hel del innan jag slog till på den här skärmen, som nu börjar ha några år på nacken (köpte den 2010), och har fått en efterföljare.
För foto lönar det sig att ha en skärm som klarar visa ett stort färgomfång, har jämn färg- och kontraståtergivning och ser lika ut i så stort antal vinklar som möjligt. Snabb responstid, vilket är viktigt för spelskärmar, är dock inte högt på prioritetslistan. Hög ljusstyrka behövs inte heller; man får ofta för mörka utskrifter om man redigerar på en alltför ljus skärm. Min kalibrator (Spyder 3 pro) hjälper mig alltid att ställa in ljusstyrkan till 120 candela i samband med kalibrering. Då har jag ljusstyrkan nedragen till värde på 5-10 på en skala 0-100….
Ju bättre kalibreringsfunktioner, desto bättre. Helst ska den ha hårdvarukalibrering har jag förstått, men man klarar sig långt också med profilering med vanlig skärmkalibrator. Man får dock räkna med att behöva kalibrera skärmen hemma. En så kallad fabrikskalibrering är inget att lita på, oberoende vad skärmen kostat.
Skärmar är dock inte min starkaste sida så kanske nån annan har lite mer matnyttig information att dela med sig av.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Vad ska skärmen kopplas till för dator/grafikkort?
Mini Displayport eller DVI-kontakt?
Någon speciell storlek på skärmen du funderat på?
Är du nöjd med din Spyder 3 pro? Jag funderar på en kalibrator med.
Jag sitter med en Lenovo Ideapad G500S, VGA alt HDMI anslutning för extra skärm, storlek har jag inte tänkt på, men runt 20" - 27" hade jag tänkt mig.
Är tänkt att ha skärmen till "preview" i editering i lightroom och premiere mm.
Tack båda för era svar :)
Sajtvärd på traning.ifokus.se/
#1 - Nja. "It gets the job done" med skärmen, men jag saknar verkligen möjligheten att kalibrera utskrifter. Uffelarsen här (bl.a.) har rekommenderat nån Huey (edit: nej, colormunki var det) istället, men jag har inte gjort slag i saken och bytt eller ens efterforskat om dem.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
En del av de nyare DELL skärmarna har möjlighet till hådrvarukalibrering men bara med en viss kalibrator som heter X-rite i1DisplayPro.
Jag använde tidigare en DELL 2410 och kalibrerade den med en colormunki photo som också gav mig möjlighet att profilera skrivaren för att få färgerna på skärmen att stämma överens med utskrifterna. Riktigt skaplig skärm för sitt pris
När skärmen strax efter garantins utgång började krångla bytte jag till en NEC spectraview 271. Bättre och betydligt dyrare men jag tycker den är värd pengarna. Här fungerar det också oftast utmärkt med att använda de färgprofiler som finns att ladda hem för skrivare och olika papper.
Värd för Pensionärer